Elektronik imza adıyla bilinen e-İmza, resmi süreçlerde ıslak imza görevini üstlenir. Dijital bir uygulama olan bu imza hukuki açıdan da geçerliliğe sahiptir. Özellikle uzaktan yapılan elektronik işlemlerde, söz konusu imzayı kullanan kişinin teyit edilmesi için uygulanmasına ihtiyaç duyulur. Peki, e-İmza nedir? Nasıl alınır?
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu‘na göre elektronik imza, bir elektronik veriye eklenen ya da elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulamayı amaçlayan bir uygulamadır. Dijital ve benzeri araçlarla bağlantıyı sağlamak için harf, karakter veya sembollerden oluşan bir yapı kullanır. Bir bilginin üçüncü tarafların erişimine kapalı bir ortamda, bütünlüğü bozulmadan iletilmesini sağlar. Bu imza; kişilerin atmış olduğu imzaların tarayıcıdan geçirilmiş hali, kişilerin göz retinası, parmak izi ya da sesi gibi biyolojik özelliklerinden oluşabilir.
Elektronik imza almak isteyen kişi veya kurumların öncelikle e-İmza başvurusu yapması gerekir. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, e-İmza hizmetini Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları aracılığı ile vatandaşlara sunmaktadır. Kimlik kontrolüne ihtiyaç duyan bu başvuruyu şahıs olarak yapıyorsanız, noter aracılığıyla işleme başlayabilirsiniz. Kurumsal başvurularda ise başvuru sözleşmesi ile beraber gerekli kontroller yapılır. Bireysel olarak bu imzayı almak için öncelikle bu hizmeti sağlayan firmaları bilmeniz gerekir.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun web sitesini ziyaret ederek elektronik imza hizmeti sunan firmaların listesine ulaşabilirsiniz. İlgili firmayı BTK’nın sitesinde bulduktan sonra elektronik imzanızın aktif hale gelmesi için kart sürücü yazılımını kurmanız gerekir. Söz konusu yazılımı kurmak için elektronik imzanın yanında sunulan medyayı veya bu imzayı edindiğiniz firmanın web sitesini kontrol edebilirsiniz. Bilgisayarınızdaki yazılım kurulum aşamasını tamamladıktan sonra hesabınıza giriş yaparak e-İmza sertifikasını kullanmaya başlayabilirsiniz. Bireysel elektronik imza başvuruları için şu belgelerin tamamlanması gerekir:
Elektronik imza; kağıt, kargo, yazıcı ve toner gibi masrafların azalmasına katkı sağlayarak kurumların işlemleri hızlandırır. Hukuki bir niteliğe sahip olan elektronik imza kurumsal alanda ıslak imza görevini üstlenir. Kurumsal olarak elektronik imza hizmetini almak için şu adımlar takip edilebilir:
Kullanıcıların en çok merak ettiği konuların başında kullanım alanı yer alır. Belgelerini elektronik ortamda onaylamak isteyenler için elektronik imza birçok avantajı beraberinde getirir. Bu noktada bu imzanın kullanıldığı alanları şöyle sıralayabiliriz;
💡Bu yazımızda e-İmza Nedir? Nasıl Alınır? konusunu ele aldık. İş hayatına atılmak isteyenlerin öncesinde profesyonel ekibimizden destek almak isterseniz web sitemiz üzerinden bizi inceleyebilir ve aklınıza takılan soru işaretleri için İletişim Formumuz, Telefon Hattımız üzerinden veya Canlı Destek üzerinden bize ulaşabilirsiniz.
Copyright © 2015 IFASTURK Mali Müşavirlik ve Denetim. Tüm Hakları Saklıdır.