Bilişim Personeline Uygulanan Bölge Dışı Süre Teşviki

Teknokentte faaliyette bulunan firmalarda Ar-Ge, Yazılım ya da tasarım projelerinde çalışan ve mevzuatta belirlenen nitelikleri taşıyan personel, çeşitli kanunlar ve Cumhurbaşkanı Kararları ile düzenlenen gelir vergisi stopaj teşviki ve SGK prim desteği kapsamında, bölge dışında çalışma süresine tabi tutulmaktadır. Bu düzenleme sayesinde, ilgili personel büyük oranda teknokent fiziki alanına gelmeden yasal teşviklerden faydalanabilmektedir.

Özellikle son dönemde yapılan düzenlemelerle, bilişim sektöründeki personel için bölge dışı çalışma oranının %100'e çıkarılması, firmaların operasyonel esnekliğini artırmış ve uzaktan çalışma imkanlarını genişletmiştir. Bu durum hem çalışan memnuniyetini yükseltmekte hem de işverenlere maliyet avantajı sağlamaktadır.

  1. Bilişim Personeli Olmayan Teknokent Personeli İçin Bölge Dışı Çalışma Uygulaması

  2. 4691 sayılı kanunun geçici 2. maddesi 3. fıkrasında;

    Gelir vergisi stopaj teşviki kapsamında Bölgede çalışan personelin toplam sayısının veya teşvike konu edilen toplam çalışma sürelerinin yüzde yirmisini aşmamak kaydıyla ilgili fıkrada belirtilen durumlar haricinde Bölge dışında geçirilen süreler de gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilir. Cumhurbaşkanı, yüzde yirmi olarak belirlenen bu oranı belirleyeceği bölgesel ve/veya sektörel alanlarda ya da meslek gruplarına göre yüzde yüze kadar artırmaya veya tekrar kanuni oranına kadar indirmeye yetkilidir.

    hükmü yer almaktadır.

    Bu hüküm doğrultusunda 8004 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla 31.12.2024 tarihine kadar, mahiyeti Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca belirlenen bilişim personeli için yüzde yüz (%100), diğer personel için ise yüzde yetmiş beş (%75) olarak uygulanmasına karar verilmiştir. Bu oran değişikliği, teknokent firmalarının operasyonel süreçlerine önemli esneklik kazandırmıştır.

    Örneğin; Teknokentte ilgili ayda 180 saat çalışma süresi bulunmaktadır. Ar-Ge personeli Güney Ayyıldız, 180 saat olan çalışma süresinin ¼'ünü (aylık 45 saatini) bölge içinde; ¾'ünü (aylık 135 saatini) bölge dışında çalışarak geçirmiştir. Bu durumda, bölge dışı çalışma oranı %75'i aşmadığından, Güney Ayyıldız'a ödenen ücretin tamamı teşvik kapsamında değerlendirilecektir. Böylece, personelin esnek çalışma imkanı korunurken, teşvik avantajından da tam olarak yararlanması sağlanacaktır.

    Örneğin; Teknokentte ilgili ayda aylık çalışma süresi 180 saattir. Ar-Ge personeli Umut Ayyıldız, bu sürenin tamamını bölge içinde çalışarak geçirirken; (C), (D) ve (E) isimli diğer 3 Ar-Ge personeli ise çalışma sürelerinin tamamını bölge dışında geçirmiştir. Bu durumda, Umut Ayyıldız'ın bölge içinde çalışması sayesinde, bölge dışında çalışan (C), (D) ve (E) personellerinin tamamı teşvik kapsamında değerlendirilebilecektir. Bu uygulama, firmalara personel yönetiminde önemli bir stratejik avantaj sağlamaktadır.

    Teknokentteki personelin Ar-Ge, tasarım veya destek personeli olması; bölge içinde veya dışında geçirilen sürenin ya da bölgede çalışan personel sayısının hesaplamasını etkilemeyecektir. Başka bir deyişle, bölge dışı süre hesaplamasında destek personeli, Ar-Ge personeli ile aynı şekilde değerlendirilecek ve destek personelinin bölge içinde çalışarak kazandığı ekstra çalışma süre hakkı, diğer personel için istenildiği gibi kullanılabilecektir.

    Örneğin; 2022/Şubat ayında 20 iş günü ve toplam aylık 180 saat çalışma süresi bulunmaktadır. Teknokentte günlük 9 saat çalışan ve hafta sonları çalışmayan:

    • Destek personeli Bay Cengiz Ünder, çalışma süresi olan 180 saatin tamamını bölge içinde geçirmiÅŸtir.
    • 3 Ar-Ge personeli olan (D), (E) ve (G) ise Åžubat ayında çalışmalarını tamamen bölge dışında gerçekleÅŸtirmiÅŸtir.

    bilişim personeli sayılmaktadır.

    Bu durumda; destek personeli Bay Cengiz Ünder, bölgede çalışan biri olarak ödenen ücretin tamamı üzerinden teşvik alacak ve aynı dönemde bölge dışında çalışan (D), (E) ve (G) personellerinin ücretleri de tamamıyla teşvik kapsamında değerlendirilecektir. Böylece, bir destek personelinin bölge içinde çalışması, diğer Ar-Ge personelinin teşvikten yararlanmasını sağlayabilmektedir.

    Ancak; Ar-Ge, tasarım ve destek personeli tamamının teknokent dışında çalıştığı ve bölgede fiziken çalışan hiçbir personel bulunmadığı durumda, hiçbir personel teşvikten yararlanamayacaktır. Bu kritik noktaya dikkat edilmesi gerekmektedir, zira teşvikten yararlanmak için en az bir personelin bölge içinde çalışıyor olması zorunludur.

    Bu uygulama ile pandemi dönemi uygulamasından farklı olarak, teknokente hiç gelinmeden teşvik almak mümkün olmayacaktır. Pandemi dönemindeki istisnai uygulamalar sona ermiş olup, mevcut düzenlemede en az bir personelin bölge içinde çalışması teşvikin ön koşulu haline gelmiştir.

    Örneğin; ARGE VE TEKNOKENT A.Ş. teknokent şubesinde çalışan 50 Ar-Ge personeli, pandemi döneminde bölgeye hiç gelmemiştir. Pandemi sürecinde geçici olarak uygulanan bölge dışı çalışma teşvikinin %60 olduğu bir ayda, aylık çalışma süresi olan 180 saatin (180 x %60) 108 saati her bir personel için doğrudan teşvik saati olarak değerlendirilmiştir. Böylece şirket, herhangi bir personelin fiziksel olarak teknokente gelmesine gerek kalmadan teşvikten %60 oranında yararlanabilmiştir. Bu durum, pandemi dönemine özgü bir istisna olarak uygulanmış olup, güncel düzenlemelerde geçerli değildir.

  3. Bilişim Personeli İçin Bölge Dışı Çalışma Uygulaması

  4. 8004 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla sadece bilişim personeline yönelik bölge dışı çalışma süresi, 31.12.2024 tarihine kadar %100 olarak tespit edilmiştir. Bu düzenleme, teknokent şirketlerinin bilişim personelini tamamen uzaktan çalıştırabilmelerine olanak tanımaktadır. Bilişim personeli tanımına girenlerin nitelikleri ise, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından açık ve net bir şekilde belirlenmiştir:

    • a) Fakültelerin 4 yıllık bilgisayar, elektronik ya da yazılımla ilgili bölümlerinden mezun olanlar (bu bölümlere denkliÄŸi YÖK tarafından kabul edilen yurt dışı üniversitelerden mezun olanlar dahil). Bu kapsamda bilgisayar mühendisliÄŸi, yazılım mühendisliÄŸi, elektronik mühendisliÄŸi, elektrik-elektronik mühendisliÄŸi gibi bölümlerden mezun olanlar doÄŸrudan biliÅŸim personeli sayılmaktadır.
    • b) (a) bendinde sayılanlar dışındaki fakülte, meslek yüksek okulu ve meslek lisesi mezunlarından; yazılım, tasarım (çip tasarımı, sistem tasarımı, donanım mimarisi tasarımı vb.), analiz, aÄŸ baÄŸlantıları veya bunlarla ilgili test, bakım gibi alanlarda görevli teknokent personeli. Bu durumda, eÄŸitim alanı farklı olsa bile belirtilen alanlarda çalışan personel, biliÅŸim personeli olarak deÄŸerlendirilmektedir.

    Bilişim personeli, aşağıdaki 2 ayrı kategoride değerlendirilmektedir:

    1. Bilgisayar, elektronik ve yazılım bölümü mezunları: 4 yıllık fakültelerin "bilgisayar, elektronik ve yazılım" ile ilgili bölümlerinden mezun olan personel, herhangi bir ek koşul aranmaksızın doğrudan %100 teşvik kapsamında değerlendirilecektir.
    2. Örneğin, Teknopark İstanbul'da faaliyet gösteren bir firmada "bilgisayar mühendisliği" veya "elektrik ve elektronik mühendisliği" bölümlerinden mezun olan personel, teknokentte hangi projede görev alırsa alsın otomatik olarak "bilişim personeli" statüsünde kabul edilecek ve %100 bölge dışı çalışma imkanından yararlanabilecektir.

    3. Teknokentte özel alanlarda görev yapanlar: Yukarıda belirtilen bölümler dışındaki fakülte, meslek yüksekokulu ve meslek lisesi mezunlarından, teknokentteki projelerin aşağıdaki alanlarında çalışanlar:

      • Yazılım, tasarım (çip tasarımı, sistem tasarımı, donanım mimarisi tasarımı vb.),
      • Analiz, aÄŸ baÄŸlantıları ve sistem entegrasyonları,
      • Bunlarla iliÅŸkili test, bakım, güncelleme ve geliÅŸtirme faaliyetlerinde

      görevli personel de "bilişim personeli" kapsamına alınarak %100 bölge dışı çalışma uygulamasından faydalanabilecektir. Bu düzenleme ile eğitim alanı farklı olsa bile belirtilen alanlarda uzmanlık kazanmış personele önemli bir esneklik sağlanmıştır.

    Sonuç olarak, yukarıda tanımlanan her iki kategorideki bilişim personeli, teknokent fiziki alanına hiç gelmeden uzaktan çalışabilecek ve gelir vergisi stopaj teşvikinden %100 oranında yararlanabilecektir. Bu düzenleme, işverenler için büyük bir esneklik sağlarken, çalışanlar için de iş-yaşam dengesini iyileştiren önemli bir fırsat sunmaktadır. Özellikle uzaktan çalışma düzeninin küresel bir norm haline geldiği günümüzde, bu teşvik mekanizması şirketlere hem operasyonel kolaylık hem de önemli bir finansal avantaj sağlamakta, aynı zamanda nitelikli bilişim personelini cezbetme ve elde tutma konusunda rekabet gücünü artırmaktadır.

    Örneğin; SUADİYE A.Ş.'nin teknokent şubesinde 10 bilişim personeli görev almaktadır. Bu personel teknokente hiç gelmeden bölge dışında çalışsa dahi, gelir vergisi stopaj teşvikinden tam olarak faydalanabilecektir.

    Bilişim personeli için bölge dışı çalışma süresi %100 olarak uygulanacağından ve personel devam kontrol sisteminde bu personelin durumu kontrol edildiğinde, fiilen teknokente gelse dahi %75 uygulamasına tabi olmayacaktır. Bu özel durum nedeniyle, bilişim personelinin hak kazanacağı ekstra çalışma süreleri, diğer personel kategorileri için kullanılamayacaktır.

    Örneğin; FENERBAHÇE A.Ş.'nin teknokent şubesinde çalışan bilişim personeli İsmail Yüksek, fiilen 70 saat teknokente gelmiştir. Ayrıca şirketin 2 Ar-Ge personeli ile 1 destek personeli bulunmaktadır. Bu durumda, bilişim personelinin normal şartlarda hak ettiği ekstra süre olan (70 x 3) 210 saat, diğer 3 personel için kullanılamayacaktır. Çünkü bilişim personeli için geçerli olan özel teşvik düzenlemesi, diğer personel kategorileri için geçerli olan teşvik mekanizmasından farklı işlemektedir.

    Öte yandan, bilişim personeli için %100 yerine %75'lik süre kullanılması yönünde bir tercih hakkı olmayacağı öngörülmektedir. Yani bilişim personeli için tanımlanan %100 bölge dışı çalışma teşviki, otomatik olarak uygulanacak ve alternatif bir oran seçilemeyecektir.

    4691 sayılı Kanun ve TGB Yönetmeliği'nde Yazılımcı Personel "Yazılım olarak tanımlanan süreçte çalışıp program geliştiren, üreten, alanında yeterli deneyime veya eğitime sahip nitelikli personel" olarak tanımlanmıştır.

    Bu tanımdan da anlaşılacağı üzere, yazılımcı personel için 'lisans mezunu' olma şartı dahi aranmamaktadır. Yani gerekli mesleki deneyim ve yetkinliğe sahip olduğu kanıtlanan kişiler, eğitim seviyelerine bakılmaksızın yazılımcı personel olarak değerlendirilebilmektedir.

    Üniversitelerin bilgisayar mühendisliği, yazılım mühendisliği ve benzeri teknik bölümlerinden mezun olmamakla birlikte, farklı eğitim ve deneyim yollarıyla yazılım alanında yetkinlik kazanan kişiler de bu kapsamda değerlendirilebilmektedir.

    Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi kurslardan yazılım eğitimi alanlar, sektörde edinilen iş tecrübelerine dayanarak önceki işverenlerinden alınan detaylı çalışma belgesine sahip olanlar ve benzer nitelikleri sağlayarak yönetici şirketler tarafından incelendikten sonra yazılım personeli tanımına girmeye hak kazanan kişiler, yasal düzenlemeler çerçevesinde 'yazılım personeli' olarak kabul edilmekte ve ilgili teşviklerden yararlanabilmektedirler.

    Aşağıda belirtilen belgeler, bir kişinin yazılımcı olarak tanımlanabilmesi için sunulması gereken temel belgelerdir. Bu belgelerle ilgili açıklamalar şu şekildedir:

    1. Sertifika:

    2. Yazılım alanında kazanılan geçerli bir sertifika, bireyin mesleki yetkinliğini somutlaştırabilir. Yazılım geliştirme veya ilgili bir alandaki sertifika, kişinin uzmanlık düzeyini açıkça belirtir ve onun alanındaki bilgi ve becerilerini tanımlayan değerli ve ispatlayıcı bir belge niteliği taşır. Özellikle sektörde kabul gören ve tanınan kuruluşlardan alınan sertifikalar, kişinin teknik yeterliliğini kanıtlamada büyük önem taşımaktadır.

    3. Mesleki Birikimini Gösteren Çalışma Belgesi veya Özgeçmiş:

    4. İlgili iş deneyimleri ve elde edilen başarıları içeren bir özgeçmiş veya çalışma belgesi, bireyin yazılım alanındaki bilgi ve becerilerini ayrıntılı bir şekilde yansıtabilir. Bu belgeler, geçmişteki projeleri, kullanılan teknolojileri, yetkinlikleri ve elde edilen başarıları detaylandırmalıdır. Bu sayede, kişinin mesleki geçmişi, yazılım alanındaki uzmanlığı ve teknik yetkinlikleri hakkında kapsamlı bir bilgi sunulur. Özellikle spesifik projelerdeki rollerin ve katkıların açıkça belirtilmesi, değerlendirme sürecinde faydalı olacaktır.

    5. İşe Giriş Bildirgesinde Bulunan SGK Meslek Kodu Güncellenmesi:

    6. SGK meslek kodu, bireyin sosyal güvenlik kurumlarına bildirilen mesleğini belirten resmi bir kimlik niteliği taşır. Yazılımcı olarak tanınmak için, bu kodun doğru bir şekilde yazılım alanını yansıtması son derece önemlidir. Bu kod, kişinin mesleki kimliğini belirlemekte ve sosyal güvenlik sistemlerinde uygun şekilde kaydedilmiş bir yazılımcı olarak tanınmasına olanak tanımaktadır. Çalışanın işe giriş bildirgesinde bulunan meslek kodu güncellenebilir ve/veya bu yetkinliğe uygun olarak ilk işe girişte doğru biçimde tanımlanabilir. SGK sisteminde geçerli olan yazılım ile ilgili meslek kodlarının doğru seçilmesi, teşviklerden yararlanma sürecinde yasal bir zorunluluktur.

    7. İşveren Tarafından Düzenlenmiş Çalışan Görev Tanım Belgesi:

    8. İşveren tarafından Yönetici Şirkete hitaben yazılmış çalışan görev tanım belgesi; bir yazılımcının görevlerini, sorumluluklarını ve yetkinliklerini detaylı bir şekilde belirleyen resmi bir dokümandır. Bu belge, yazılımcının çalıştığı projeleri, kullandığı programlama dillerini, yazılım teknolojilerini ve yerine getirdiği işlevleri içermekte olup, yazılımcının iş performansını ve teknik becerilerini net bir biçimde tanımlamaktadır. Görev tanımının spesifik ve detaylı olması, kişinin gerçekten yazılım geliştirme faaliyetlerinde bulunduğunu kanıtlamak açısından kritik öneme sahiptir.

Bu belge; işverene, yazılımcının niteliklerini anlamada yardımcı olmakla kalmayıp aynı zamanda ilgili yönetici şirketin, kişinin yazılımcı olarak değerlendirilip değerlendirilmeyeceğine karar verirken kullanacağı önemli bilgiler sağlamaktadır. Belgenin işveren tarafından imzalanmış ve mümkünse kaşelenmiş olması, resmi geçerliliği açısından önem taşımaktadır.

Ayrıca, sunulan belgelerin güncel ve geçerli olması büyük bir önem taşımaktadır. Bu belgeler, düzenli olarak gözden geçirilmeli ve gerektiğinde güncellenmelidir. Yönetici şirketler tarafından yapılan denetimlerde, güncel olmayan belgeler nedeniyle teşvik hakkının kaybedilmesi riski bulunmaktadır.

Diğer önemli bir husus ise, teknokente fiilen gelen ve bu durumu personel devam kontrol sistemiyle kayıt altına aldıran bilişim personelinin durumudur. Bu personel, %100 teşvik uygulamasına dahil olmasına rağmen, bölge içerisinde geçirdikleri çalışma süreleri, teknokente gelmeyen diğer Ar-Ge ve destek personelinin teşvik sürelerine dahil edilemez. Bu nedenle, hem Ar-Ge hem de yazılım personeli çalıştıran işletmeler açısından bu hususa özellikle dikkat edilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde, teşvik hesaplamalarında hatalar oluşabilir ve işletmeler yasal yaptırımlarla karşı karşıya kalabilir.



Özetlersek;

  •   BiliÅŸim personeli için 31.12.2024 tarihine kadar %100 bölge dışı çalışma teÅŸviki uygulanmaktadır.
  •   BiliÅŸim personeli olmayan teknokent çalışanları için bölge dışı çalışma oranı %75 olarak belirlenmiÅŸtir.
  •   TeÅŸvikten yararlanmak için en az bir personelin teknokent içinde çalışması zorunludur.



 Teknokent Avantajlarıyla İşinizi Bir Adım İleriye Taşıyın: Uzaktan Çalışmanın Gücü

Bilişim sektöründeki profesyonellerin ve teknokent firmalarının dikkatine!

Yukarıda detaylı olarak incelediğimiz "Bilişim Personeline Uygulanan Bölge Dışı Süre Teşviki", teknokent bünyesindeki şirketlere ve çalışanlarına önemli avantajlar sunmaktadır. 31 Aralık 2024 tarihine kadar geçerli olan bu düzenleme sayesinde, bilişim personeli %100 oranında bölge dışında çalışabilmekte ve tüm vergi teşviklerinden yararlanabilmektedir. Diğer personel kategorileri için ise %75 oranında bölge dışı çalışma imkanı sunulmaktadır.

Ifastürk olarak, teknokent şirketlerinizin bu teşviklerden maksimum düzeyde yararlanabilmesi için profesyonel Ar-Ge ve Teknokent Muhasebe hizmetleri sunmaktayız. Uzman ekibimiz, karmaşık yasal düzenlemeleri takip ederek, şirketinizin vergi avantajlarını en üst düzeye çıkarmanıza yardımcı olmaktadır.

Bilişim personeli tanımı, bölge dışı çalışma oranları, teşvik hesaplamaları ve belgelendirme süreçleri konusunda uzman desteğimizle, şirketinizin operasyonel verimliliğini artırırken maliyetlerinizi önemli ölçüde düşürebilirsiniz.

Ifastürk'ün kapsamlı Ar-Ge ve Teknokent Muhasebe hizmetleriyle, yasal yükümlülüklerinizi eksiksiz yerine getirirken, inovasyon odaklı büyümenizi destekliyoruz. Uzaktan çalışmanın sunduğu fırsatları kaçırmayın, rekabet avantajınızı Ifastürk ile güçlendirin!

Detaylı bilgi ve danışmanlık için hemen bizimle iletişime geçin.