HEDEF PAZAR VE HEDEF KİTLE NE ANLAMA GELİR? NASIL BELİRLENİR?
Pazarlama stratejilerinin etkili olduğu iş alanlarında, mevcut durumun analizi ve doğru tanımlanmış bir hedef kitleye hitap etmek oldukça önemlidir. Bu nedenle, hedef pazar ve kitle seçimi yaparken bazı faktörlere dikkat edilmesi gerekir. Hedef pazarın belirlenmesi ve hedef kitle analizinin yapılması hakkında bilmeniz gerekenler şunlardır:
Hedef Pazar Nedir?
Hedef pazar, e-ticaret ve internetten satış yapan işletmelerin ürünlerini satın alabilecekleri ve dolayısıyla firmaların hitap etmek istediği müşteri grubunu ifade eder. Hedef pazar belirleme sürecinde, ilgili müşteri grubunun coğrafyası, ilgi alanları, ihtiyaçları, tüketim alışkanlıkları ve demografik özellikleri gibi veriler dikkate alınır. Hedef pazarın belirlenmesi, müşteri ihtiyaçlarının ölçülmesi, değerlendirilmesi ve talebin aktif olduğu ürün gruplarının belirlenmesini kolaylaştırır.
Hedef Pazar Belirleme Stratejileri Nelerdir?
Hedef pazar belirlemek için kullanabileceğiniz birden fazla strateji mevcuttur. Bu stratejiler aşağıdaki gibi özetlenebilir:
- Farklılaştırılmış Pazarlama
Farklılaştırılmış pazarlama, satışları artırmak için her pazar dilimine özel ürünler geliştirmeyi amaçlar. Bu stratejiyi kullanan işletmeler, hedef pazarları parçalara ayırarak ilerler. Farklılaştırılmış pazarlama stratejisi üretim, dağıtım ve pazarlama maliyetlerini artırırken, aynı zamanda kârlılık oranlarının da yükselmesini sağlar. Farklılaştırılmış pazarlama stratejisini uygulayanlar, yer aldıkları pazarlarda şirketlerini hızlı bir şekilde geliştirerek güçlü firmalar arasındaki yerini alabilir.
- Dar Dilimli Pazarlama
Dar dilimli pazarlama, şirketlerin hedef pazarlarında yer alan en küçük bölümlerden birine odaklanması amaçlanır. Niş pazar stratejisi olarak da bilinen dar dilimli pazarlama, işletmelerin pazarlama stratejilerini belirleme sürecinde şu hedefleri gerçekleştirmesi beklenir:
- Hedef pazarda yer alan spesifik bir ürün grubunu seçmek,
- Niş grubun ihtiyaçlarını gidermeye yönelik ürünler üretip satmak,
- Niş ürünlerle ilgili pazardaki boşluğu doldurmak,
- Niş pazar stratejisi ile hareket ederek maliyetleri azaltmak,
- Niş pazar stratejisini uygulayan küçük ölçekli bir marka olmak.
- Yoğunlaştırılmış Pazarlama Stratejisi
Yoğunlaştırılmış pazarlama, e-ticaret şirketlerinin hedef pazarda sadece bir bölüme odaklandığı stratejidir. Bu yöntem ile ilerlemeyi tercih eden bir şirket, pazardaki bölümler arasından bir tanesini hedef pazar olarak kabul eder. Yoğunlaştırılmış pazarlama stratejisi daha çok hızlı bir şekilde satış yapmak isteyen şirketler için uygun bir tercihtir. Tek pazar stratejisi ile işletmeler aşağıdaki sonuçlara ulaşabilir:
- Bu yöntemle bir şirket hedef kitlesinde yer alan kişilere daha kolay bir şekilde ulaşır.
- Aynı kategoride yer alan ürün ve hizmetlere ilgi duyan müşterilere yönelik geliştirilen çalışmalar, tek pazar stratejisini benimseyen işletmelerin operasyonel sürecini hızlandırır.
- İşletmeler tek pazar stratejisiyle kısa sürede rakiplerinin önüne geçebilir.
- Bu stratejinin uygulanması ilgili işletmenin satışlarını da artıracaktır.
- Farklılaştırılmamış Pazarlama Stratejisi
Farklılaştırılmamış pazarlama, e-ticaret şirketlerinin hedef pazarlarını bir bütün olarak değerlendirmesidir. Tüm pazar stratejisinde e-ticaret firmalarının ilgili pazarı bölümlendirme yoluna gitmeden pazarın tamamına yönelik çalışmalar yapması amaçlanır.
Hedef Pazar Seçiminde Dikkat Edilecek Faktörler Nelerdir?
Pazar bölümlendirme çalışmasını yapan işletmeler bu aşamadan sonra hedef pazar seçimine geçebilir. Hedef pazar seçerken belirli faktörler göz önünde bulundurulmalıdır. İhtiyaçları karşılamaya ve zaman içerisinde bunu devam ettirmeye odaklanan işletmeler, şu hususları göz önünde bulundurarak hedef pazar seçimi yapabilir:
- İşletmenin mevcut kaynakları,
- Hedeflenen ürün özellikleri,
- Ürünün pazardaki yeri,
- Pazarın yapısı,
- Rekabet durumu.
Hedef Kitle Nedir?
Hedef kitle, pazarlama yapılan ürünlere ilişkin istatistiksel bilgiler içerir. Hedef kitle araştırması, pazarlanacak olan ürünün kim için ve ne için satılacağı sorularının yanıtını verir. Hedef kitleyi belirlemek için, cinsiyet, yaş, eğitim, yaşanılan yer gibi filtreler sayesinde kolay ve etkili bir şekilde belirlenebilir.
Hedef Kitle Analizi Nasıl Yapılır?
Hedef kitle analizi, iş planı oluşturarak pazarlama, reklam ve satış stratejileri geliştirip ürünlerin tanıtımını yapmak için gerekli adımların başında yer alır. Şirketinizi konumlandırmak için bu analizi yaparken aşağıdaki aşamaları takip edebilirsiniz.
- Mevcut Hedef Kitlenizi İnceleyin
Mevcut bir hedef kitleniz varsa, onların geçmiş alışverişlerini inceleyebilir, alışveriş yaptıkları konumları belirleyebilir ve anketler düzenleyerek alışveriş alışkanlıkları hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Satış stratejilerinizi de buna göre ayarlayabilirsiniz.
- İdeal Hedef Kitlenizi Tanımlayın
Hedef kitle analizi yaparken öncelikle ulaşmak istediğiniz kitleyi tanımlamanız gerekir. Bu süreçte kitlenizi tanımlamak için, yaş, konum, ilgi alanları, cinsiyet, internetten alışveriş alışkanlıkları, gelir düzeyi, aktif oldukları sosyal ağlar gibi detaylara göz atabilirsiniz.
- Hedef Kitlenizi Bölün
Hedef kitlenizi detaylandırabilir ve farklı gruplara ayırabilirsiniz. Böylece pazarlama ve reklam çalışmalarınızı çeşitlendirerek hedef kitlenizi genişletebilirsiniz. Kitlenizi bölerken, demografik yapı, ilgi alanları ve ihtiyaçlar, coğrafi konum ve internetten satın alma alışkanlıkları gibi unsurlara göre gruplandırma yapabilirsiniz.
- Pazarlama Kanallarınızı Belirleyin
Hedef kitle analizi yaparken satış aşamasında tüketicilere nasıl ve nerede ulaşacağınızı bilmeniz oldukça önemlidir. Bu bilgiyi elde etmek için hedef kitlenizin aktif olduğu kanallara yönelebilirsiniz. Hedef kitlenize yönelik sosyal ağ reklamları, Google Ads kampanyaları, influencer pazarlama çalışmaları ve sponsorlu içerikler gibi konseptleri inceleyebilirsiniz.
Hedef kitlenizi ve pazarınızı analiz ettikten sonra şirketinizi kurmaya hazırlanabilirsiniz. IFASTURK, girişiminiz için gerekli olan tüm hizmetleri, finansal süreç yönetimi de dahil olmak üzere, tek bir platform üzerinden sunar. IFASTURK ile girişiminizi hayata geçirdikten sonra, marka tescili, KOSGEB danışmanlığı gibi ek hizmetlerden de faydalanabilirsiniz.
Yorumlar