Şahıs Şirketi Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
2023-07-03 15:28:03          Kategori: İŞ KURMA REHBERİ

ŞAHIS ŞİRKETİ HAKKINDA SIKÇA SORULAN SORULAR


Şahıs şirketleri, tüzel şirketlere göre kurulum aşamasında ve yüksek gelir elde edilmediği durumlarda daha düşük maliyeti ve zaman ile emek açısından avantaj sağlar. Bu nedenle, girişimciler işlerini başlatırken şahıs şirketi olarak kurulum yapmayı tercih ediyor. Gelirlerinin artması durumunda ise Anonim veya Limited Şirket’e geçiş yapmayı düşünebilirler. Şahıs şirketi kurulumu diğer şirket türlerine göre oldukça basit ve hızlı bir şekilde gerçekleşse de, şirket kurulumu hakkında tecrübe sahibi olmayan birçok kişi için oldukça korkutucu ve soru işaretleri oluşturucu olabiliyor. Bu yazıda, sizin için şahıs şirketi kurulumu hakkında en sık sorulan soruları ve cevaplarını derledik.

  Şahıs şirketi kurulumu için gereken evraklar nelerdir?

Nüfus cüzdanı, ikametgah ve noterden alınan imza beyannamesi ilk adımda yeterlidir. Daha sonra anlaşma yaptığınız mali müşaviriniz vergi dairesine gidip açılışınızı yapabilir.

  Şahıs şirketi kurmak için bir işyerim olmak zorunda mı?

Müşterilerinize sunacağınız hizmet veya ürünün satışı/imalatı bir işyeri gerektirmiyorsa, bu büyük bir masraf olmadan yapılabilir. Ancak her şirketin bir faaliyet adresi bulunmak zorundadır. Bu zorunluluğu aşmak için dilerseniz yaşadığınız evi faaliyet adresiniz olarak gösterebilir dilerseniz normal ofislere kıyasla oldukça uygun fiyatlara bir sanal ofis kiralayabilirsiniz.

  Home-office olarak yaşadığım evi faaliyet adresim göstereceğim, neleri gider olarak kaydedebilirim?

İşyeriniz yaşadığınız eviniz olacağından dolayı, evin elektrik, su, doğalgaz faturası, eğer işiniz gereği kullanıyorsanız internet faturası, temizlik giderleri, yiyecek giderleri gibi işinizle ilgili katlanmak zorunda olduğunuz bütün masraflarınızı gider olarak gösterebilirsiniz.

  Şahıs şirketi kurarsam hangi vergileri ödeyeceğim?

  • Damga Vergisi
  • KDV (Katma Değer Vergisi)
  • Eğer işyeriniz kira ise Stopaj
  • Şirket sahibi olacağınızdan dolayı aylık Bağkur Prim ödemesi
  • Çalışanınız mevcut ise çalışanınızın sigorta ödemesi
  • Yıllık Gelir Vergisi (Bu vergi yıl içerisinde Geçici Vergi adıyla 4 taksit şeklinde ödenir.)

  Sigortalı olarak çalışırken işyeri açabilir miyim?

Bir işyerinde sigortalı olarak çalışıyor olmanız şirket kurmanıza engel olmaz. Aksine sizin için daha avantajlı olacaktır. Halihazırda düzenli olarak 4/A sigorta priminiz ödendiği için 4/B yani Bağ-kur primi ödemek zorunda kalmazsınız.

  Sigortalı olarak bir işyerinde çalışıyordum, şahıs şirketi kurmak için ayrıldım. Bu durumda 4/B sigorta primlerini ödemeye başladığımda daha önce ödenmiş olan primlerim yanar mı?

Sigortalı olarak bir işyerinde çalışıyordum, şahıs şirketi kurmak için ayrıldım. Bu durumda 4/B sigorta primlerini ödemeye başladığımda daha önce ödenmiş olan primlerim yanar mı?

Örneğin; şirket kurulmasından önce 1500 gün 4/A priminizin ödendiğini varsayalım. Emeklilik hesaplamasında bu 1500 günlük prim de dahil edilir ancak 4/A’lı olarak değil 4/B yani Bağ-kurdan emekli olursunuz.

  Emekliyim, şahıs şirketi kurabilir miyim?

Emekli olmanız şirket kurmanıza engel teşkil etmez. Aksine, zaten emekli olduğunuz için halihazırda başka bir işyerinde sigortalı olarak çalışanlar gibi 4/B prim masraflarından kurtulursunuz.

  Şahıs şirketi kurmak için şirket adına bir banka hesabı açmak zorunda mıyım?

Şahıs şirketi olduğunuz için, şirketinizin üzerine bir banka hesabı açmanıza gerek yoktur. Kendi hesabınızı da şirketiniz için kullanabilirsiniz. Eğer limited ya da anonim şirket olsaydınız, o zaman şirketinizin üstüne bir banka hesabınız olması gerekirdi.

  Şahıs şirketlerinde ortaklık kurulabilir mi?

Şahıs şirketlerinde ortaklık “adi ortaklık” adı altında olur. Vergi hesaplaması pay oranlarına göre her bir ortak için ayrı ayrı yapılır.

  Şahıs şirketime ünvan ekleyebilir miyim?

Şahıs şirketleri mali müşavirlerce direkt isim soyisim şeklinde kurulur. Ancak, şirket sahibi dilediği taktirde vergi dairesine giderek bir dilekçe ile ünvan eklemesi yapabilir.

  Şahıs şirketimi Limited veya Anonim Şirket’e çevirebilir miyim?

Şahıs şirketlerinin vergilendirme açısından görece düşük gelirlerde diğer şirketlere göre daha düşük maliyeti bulunmaktadır. Şahıs şirketleri elde ettikleri gelire göre vergilendirilmekte, yani daha düşük gelirler daha düşük vergi oranından, daha yüksek gelirler daha yüksek vergi oranından vergilendirilmektedir. Buna karşın, Limited ve Anonim şirketlerin vergi oranı gelire bağlı olmaksızın sabittir. Bu da düşük geliri olanlar için şahıs şirketini avantajlı hale getirirken, yüksek gelirlerde Limited ve Anonim şirketler daha avantajlıdır. Bu nedenle, kurulumunu şahıs şirketi olarak yapan birçok şirket sahibi gelirlerinin artmasının ardından şirketlerini Limited veya Anonim şirkete çevirmeyi düşünebilir.

Bu yazıda, şahıs şirketi hakkında en sık sorulan soruların cevaplarını derledik. Şahıs şirketi kurmak hakkındaki diğer yazımıza buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz. Aradığınız sorunun cevabını yazımızda bulamadıysanız, dilediğiniz zaman web sitemizdeki chat üzerinden veya telefon numarasını arayarak bizlere ulaşabilirsiniz.



2023-07-03 15:28:03          Category: BUSINESS BUSINESS GUIDE

Frequently Asked Questions About Sole Proprietorships


Sole proprietorships offer advantages in terms of lower cost and time and labor when it comes to setup and when high income is not being generated, compared to the incorporation of legal entities. Therefore, entrepreneurs prefer to start their businesses as sole proprietorships. If their income increases, they may consider switching to a Joint Stock or Limited Company. Although the establishment of a sole proprietorship takes place quite simply and quickly compared to other types of companies, it can be quite intimidating and raise question marks for many who are not experienced in company formation. In this article, we have compiled the most frequently asked questions and answers about establishing a sole proprietorship.

  What documents are required to establish a sole proprietorship?

Your ID card, residence permit and a signature statement obtained from a notary are sufficient for the first step. Then, your accountant with whom you have made an agreement can go to the tax office and open your business.

  Do I have to have a workplace to establish a sole proprietorship?

If the service or product you will offer to your customers does not require a workplace, it can be done without a significant expense. However, every company must have a business address. To overcome this obligation, you can show the house you live in as your business address or you can rent a virtual office at a very reasonable price compared to normal offices.

  If I use my home-office as my business address, what expenses can I record as expenses?

Since your workplace will be your home, you can show all the expenses that you have to bear related to your business, such as electricity, water, natural gas bills of your house, internet bill if you use it for your business, cleaning expenses, food expenses, etc. as expenses.

  What taxes will I pay if I establish a sole proprietorship?

  • Stamp Tax
  • VAT (Value Added Tax)
  • If your workplace is rented, Withholding Tax
  • Monthly Bağkur (Social Security) Premium payment due to being the owner of the company
  • If you have an employee, their insurance payment
  • Annual Income Tax (This tax is paid in 4 installments called Temporary Tax within the year.)

  Can I open a business while working as an insured employee?

Working as an insured employee in a workplace does not prevent you from establishing a company. On the contrary, it will be more advantageous for you. Since your regular 4/A insurance premium is already paid, you do not have to pay 4/B Bağ-kur premiums as those who work as insured employees in another workplace.

  I was working as an insured employee in a workplace and left to establish a sole proprietorship. Will my previously paid premiums be lost when I start paying 4/B social security premiums?

If you left your previous workplace before establishing a sole proprietorship, in other words, if you are not working as an insured employee when the company is established, you must pay 4/B (Bağ-kur) premiums. However, these 4/B insurance premiums to be paid do not invalidate your previously paid 4/A premiums.

For example, let's assume that your 1500-day 4/A premium has been paid before the establishment of the company. This 1500-day premium is included in your retirement calculation, but you will retire from 4/B, not as 4/A.

  Can I establish a sole proprietorship while I am retired?

Being retired does not prevent you from establishing a company. On the contrary, since you are already retired, you do not have to bear the 4/B premium expenses like those who work as insured employees in another workplace.

  Do I have to open a bank account in the name of my company to establish a sole proprietorship?

Since you are a sole proprietorship, you do not need to open a bank account on behalf of your company. You can also use your own account for your company. If you were a Limited or Joint Stock Company, then you would need to have a bank account on behalf of your company.

  Can partnerships be established in sole proprietorships?

Partnerships in sole proprietorships are established under the name of "ordinary partnership". Tax calculations are made separately for each partner according to their share ratios.

  Can I add a title to my sole proprietorship?

Sole proprietorships are established by accountants directly in the name and surname form. However, if the company owner wishes, he/she can add a title by going to the tax office with a petition.

  Can I convert my sole proprietorship to a Limited or Joint Stock Company?

Sole proprietorships have relatively lower costs compared to other companies in terms of taxation at relatively low incomes. Sole proprietorships are taxed according to their income, i.e., lower incomes are taxed at a lower tax rate, while higher incomes are taxed at a higher tax rate. However, the tax rate of Limited and Joint Stock Companies is fixed regardless of income. This makes sole proprietorship advantageous for those with low income, while Limited and Joint Stock Companies are more advantageous for higher incomes. Therefore, many company owners who have established their companies as sole proprietorships may consider converting them to Limited or Joint Stock Companies after their income increases.

In this article, we have compiled the answers to the most frequently asked questions about sole proprietorships. You can reach our other article on establishing a sole proprietorship here. If you cannot find the answer to the question you are looking for in our article, you can contact us anytime via the chat on our website or by calling our phone number.



Yorumlar


Paylaş