Yabancıların Çalışma İzni ve Sosyal Güvenlik Yükümlülükleri
2024-05-15 22:57:09          Kategori: HUKUK / VERGİ

YABANCILARIN ÇALIŞMA İZNİ VE SOSYAL GÜVENLİK YÜKÜMLÜLÜKLERİ


Ülkemizde yabancı uyruklu kişilerin çalışmaya başlamadan önce mutlaka çalışma izni veya çalışma izni muafiyeti alması gerekmektedir. Çalışma izni, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca verilen ve belirli bir süre boyunca yabancı uyruklu kişiye Türkiye'deki ikamet ve çalışma hakkını tanıyan resmî bir belgedir.

6735 sayılı Uluslararası İşgücü Kanunu uyarınca verilen çalışma izni veya çalışma izni muafiyeti, yabancı uyruklu kişinin Türkiye'de ikamet etme hakkını da beraberinde getirmektedir. Bu durum, aynı zamanda, çalışma izninin ikamet izni yerine geçtiği anlamına gelir.

Ancak, mülteciler veya ikincil koruma statüsünde olan kişiler dışında, herhangi bir nedenle ikamet iznine sahip olmak yabancı uyruklu bir kişiye otomatik olarak çalışma hakkı tanımamaktadır. Başka bir deyişle, yabancı uyruklu bir kişinin Türkiye'de çalışabilmesi için mutlaka çalışma izni veya çalışma izni muafiyeti alması gerekmektedir.

Önemli Noktalar

  • Yabancı uyruklu kişilerin Türkiye'de çalışabilmeleri için mutlaka çalışma izni veya çalışma izni muafiyeti alması gerekmektedir.
  • Çalışma izni veya çalışma izni muafiyeti olmadan çalışan yabancılar ve işverenler üzerinde ciddi yaptırımlar bulunmaktadır.
  • Çalışma izni muafiyeti, belirli bir süre boyunca yabancı vatandaşlara Türkiye'deki çalışma ve ikamet hakkını tanır.
  • Çalışma izni muafiyeti kapsamında olan yabancıların sosyal güvenlik yükümlülükleri hakkında, Türk vatandaşları ile yabancı uyruklu kişiler arasında herhangi bir farklılık bulunmamaktadır.

Çalışma izin türleri

Çalışma izinlerinin çeşitleri ve bunlarla ilgili detaylı açıklamalar, her türün ne anlama geldiğini ve hangi durumda kullanılması gerektiğini belirtir şekilde aşağıdaki tabloda özetlenmiştir.

İzin Türü
Açıklama
Süreli/Bağımlı Çalışma İzni

Çalışma izni, bir iş veya hizmet sözleşmesinin süresini aşmamak üzere düzenlenen bir belgedir. Bu belge, bir bireyin - gerçek veya tüzel kişi olması fark etmeksizin - belirli bir işyerinde veya bu işyerinin aynı işkolundaki diğer işyerlerinde belirli bir işi yapabilmesi için gereklidir. İzni alacak kişi, bir işverenin gözetim ve yönetimine bağlı olarak çalışmalıdır. Bu izin, ilk başvuruda en çok bir yıl süreyle geçerli olup, ilgili kişinin veya kuruluşun kamu ya da özel bir kurum veya kuruluşa ait olan işyerinde çalışmasına olanak sağlar.

Süresiz Çalışma İzni

Süresiz çalışma izni, bir işverene bağlı olmadan yabancı adına düzenlenen bir belgedir ve bu belge yabancıya Türkiye'de süresiz olarak çalışma ve ikamet etme hakkı verir. Bu, yabancının Türkiye'de sürekli olarak yaşamasını ve çalışmasını sağlar, böylece Türkiye ekonomisine katkıda bulunabilir ve aynı zamanda Türkiye'deki yaşam standartlarının tadını çıkarabilir. Bu tür bir izin, Türkiye'de uzun dönem ikamet izni veya en az sekiz yıl yasal çalışma izni olan yabancılar tarafından başvurulabilir. Bu, başvuranın Türkiye'deki yasal ve düzenleyici gereklilikleri tamamen anladığını ve uyduğunu gösterir.

Bağımsız Çalışma İzni

Bir işverene bağlı olmaksızın yabancı adına düzenlenen ve yabancıya Türkiye’de kendi ad ve hesabına çalışma hakkı veren çalışma izni, bu kişinin Türkiye'deki iş piyasasında bir işverenin gözetimi ve denetimi olmaksızın kendi işini kurmasını ve yürütmesini sağlar. Bu, bireyin kendi işini yapılandırma, yönetme ve kontrol etme özgürlüğüne sahip olduğu anlamına gelir. Aynı zamanda, bu tür bir çalışma izni, kişinin kendi kendine iş yapma yeteneğini ve yeteneğini göstermesi için bir platform sağlar.

Uygulanan Yaptırımlar ve Sonuçları

Çalışma izni veya çalışma izni muafiyeti olmadan çalışan yabancılar ve işverenler üzerinde ciddi yaptırımlar bulunmaktadır. Bu tür durumlarda, yabancıları ve işverenleri ilgili yasalar ve düzenlemeler uyarınca idari para cezası beklemektedir. Bu cezalar, çalışma izni olmadan çalışma eyleminin ciddiyetini vurgulamak ve bu tür eylemleri caydırmak için tasarlanmıştır.

Ayrıca, çalışma izni ya da buna benzer bir muafiyeti olmadan çalıştığı tespit edilen yabancılar, sadece para cezasına tabi tutulmakla kalmaz, aynı zamanda sınır dışı edilme riskiyle de karşı karşıya kalırlar. Bu durumlar, İçişleri Bakanlığına bildirilir. İçişleri Bakanlığı, durumu değerlendirir ve gerektiğinde sınır dışı işlemine karar verir. Bu, çalışma izni olmadan çalışmanın potansiyel olarak ciddi ve uzun vadeli sonuçlarına bir örnektir.

Çalışma izni muafiyeti hakkında detaylı bilgi

Çalışma izni muafiyeti, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından resmi bir belge şeklinde düzenlenen çok özel bir hükümdür. Bu belge, belirli bir geçerlilik süresi boyunca yabancı vatandaşlara Türkiye'deki çalışma ve ikamet hakkını tanır. Bu, Türkiye'de çalışmak isteyen yabancıların, ayrı bir çalışma izni almak zorunda kalmadan, belirli bir süre boyunca bu ülkede yaşama ve çalışma hakkına sahip olabilecekleri anlamına gelir. Bu muafiyet, Türkiye'nin yabancı işgücünü çekme politikalarının bir parçası olabilir ve belirli koşullar ve gereklilikler dahilinde verilir.

Çalışma izni muafiyeti olan yabancılar

Yürürlükte olan mevzuata göre, belirli kategorilere giren ve belirli süreler boyunca Türkiye'de bulunan yabancılar, çalışma izni muafiyeti kapsamına girmektedirler. Bu muafiyetler, belli şartları karşılayan yabancıların Türkiye'deki çalışmalarını kolaylaştırmak amacıyla verilmektedir.

Bunların arasında:

  • Bilimsel, kültürel ve sanatsal faaliyetler kapsamında çalışacak yabancılar bulunmaktadır. Bu kişilerin Türkiye'deki faaliyetleri bir ay süresince çalışma izni muafiyeti kapsamındadır. Bu, bilim insanları, kültür ve sanat profesyonelleri için geçerli olabilir.
  • Türkiye’den ihraç edilen ya da Türkiye’ye ithal edilen mal ve hizmetlerin kullanılmasına ilişkin eğitim vermek amacıyla veya Türkiye’ye ithal edilen makine ve teçhizatın montajı, bakım ve onarımı, kullanımına ilişkin eğitiminin verilmesi veya teçhizatı teslim almak veya Türkiye’de arızalanan araçların tamiri amacıyla gelecek yabancılar da bu muafiyet kapsamındadır. Bu durum, toplam üç ay süresince geçerli olup, bu süre zarfında belirtilen hizmetlerin yerine getirilmesi beklenmektedir.
  • Son olarak, sınır ötesi hizmet sunucusu olarak nitelendirilen yabancılar da üç ay süresince çalışma izni muafiyeti hakkından faydalanabilirler. Bu, genellikle belirli bir hizmeti sunmak üzere Türkiye'ye gelen yabancı profesyoneller için geçerlidir.
  • Türkiye'de yerleşik olmayan ve 6102 sayılı Kanun uyarınca kurulan anonim şirketlerin yönetim kurulu üyeleri ile yönetici sıfatı taşımayan diğer şirket ortakları ve bu şirketlerde ortak olmayan, ancak en üst düzeyde temsil ve ilzama yetkili olan yabancıların Türkiye'de üç ay boyunca çalışmaları,
  • Yurtdışında ikamet eden ve İçişleri veya Dışişleri Bakanlığı tarafından Türk kökenli olduğu tespit edilen kişilerin Türkiye'de üç ay boyunca çalışmaları,
  • Sporla ilişkili faaliyetlerde bulunan yabancıların Türkiye'de dört ay boyunca çalışmaları,
  • Türk üniversiteleri ile yabancı ülkelerdeki üniversiteler arasında yapılan ve Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan öğrenci değişim programları çerçevesinde staj yapacak yabancı öğrencilerin Türkiye'de dört ay boyunca çalışmaları,
  • Uluslararası İşgücü Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen mevsimlik tarım ve hayvancılık işlerinde çalışacak yabancı işçilerin Türkiye'de altı ay boyunca çalışmaları,
  • Belgeli turistik işletmelerin sınırları dışında çalışan ve fuar veya sirklere katılan yabancıların Türkiye'deki faaliyetlerinin altı ay süresince devam etmesi.
  • Ekonomik, sosyo-kültürel ve teknolojik alanlar ile eğitim konularında Türkiye'ye önemli hizmet ve katkı sağlayabilecekleri, bu konularda bilgi ve deneyimlerini paylaşabilecekleri ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca bildirilen yabancılar altı aya kadar,
  • Turizm sektöründe çalışacak ve tur operatörü temsilcisi olarak görev yapacak yabancılar sekiz aya kadar,
  • Uluslararası İşgücü Genel Müdürlüğünce uygun görülen, uluslararası stajyer öğrenci değişimi, yeni mezun stajyer değişimi veya gençlik değişimi programları kapsamında staj yapacak yabancılar on iki aya kadar,
  • Üniversiteler ile kamu kurum ve kuruluşlarına araştırma yapmak veya bilgi ve görgülerini artırmak amacıyla gelen, bilimsel gelişimlerine katkıda bulunacak yabancılar eğitim süresiyle sınırlı olmak kaydıyla ve her halükârda iki yıla kadar,
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı veya Türkiye Futbol Federasyonunun uygun görüşü olması kaydıyla spor meşruhatlı vize ile Türkiye’ye gelen profesyonel yabancı sporcu ve antrenörler ile spor hekimi, spor fizyoterapisti, spor mekanisyeni, spor masözü veya masörü ve benzeri spor elemanı yabancılar spor federasyonları ve spor kulüpleri ile olan sözleşmeleri süresince,
  • Gemi Adamlarının Eğitim, Belgelendirme ve Vardiya Standartları Hakkında Uluslararası Sözleşme’nin I/10 Kuralına göre devletlerle yapılan ikili protokoller gereği, ilgili idareden Uygunluk Onayı Belgesi almış Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı ve kabotaj hattı dışında çalışan gemilerde görev yapan yabancı gemi adamları iş veya hizmet sözleşmesi süresince,
  • Türkiye Avrupa Birliği Mali İşbirliği Programları kapsamında yürütülen program veya projelerde görevlendirilen, bu projelerin başarılı bir şekilde tamamlanmasına katkıda bulunan yabancılar görevleri süresince,
  • Türkiye'deki örgün öğretim programına kayıtlı olan yabancı öğrenciler, ilgili mevzuat gereği mesleki eğitim kapsamında bir işveren yanında staj yapmak zorundadırlar. Bu staj süreci, öğrencinin eğitimine büyük katkı sağlar ve onların mesleki becerilerini geliştirir. Bu nedenle, bu tür bir staj süreci boyunca, öğrencilerin çalışma izni muafiyeti kapsamında değerlendirilmesi gerekmektedir.
  • Yabancı ülkelerin Türkiye'deki diplomatik ve konsüler temsilciliklerine bağlı olarak faaliyet gösteren okullarda, kültür kurumlarında ve din kurumlarında görevli yabancılar, görevlerini sürdürürken çalışma izni muafiyeti kapsamında değerlendirilmelidirler.
  • Yabancı ülkelerin Türkiye'deki diplomatik ve konsüler temsilciliklerinde görev yapan diplomatik kadro üyeleri, konsolosluk memurları, idari ve teknik kadro üyeleri ve konsolosluk hizmetlileri, ayrıca Türkiye'deki uluslararası kuruluşlarda görev yapan uluslararası memur ve idari ve teknik personellerin özel hizmetinde çalışan yabancılar, iş veya hizmet sözleşmeleri süresince çalışma izni muafiyeti kapsamında değerlendirilmelidirler.
  • Milli Savunma Bakanlığına bağlı askeri fabrika ve tersaneler ile Makina ve Kimya Endüstrisi Anonim Şirketi bünyesinde görev alan yabancılar, iş veya hizmet sözleşmeleri süresince çalışma izni muafiyeti kapsamında değerlendirilmelidirler.
  • 18/6/2017 tarihli ve 7034 sayılı Türk-Japon Bilim ve Teknoloji Üniversitesinin kuruluşu ile beraber, bu üniversitede çalışacak olan yabancı uyruklu personel, araştırmacı veya yöneticiler, iş sözleşmeleri süresince çalışma izni muafiyeti kapsamında değerlendirilmelidirler.
  • 6/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği uyarınca uzmanlık eğitimi alan yabancılar, bu önemli eğitim süreci boyunca çalışma izni muafiyeti kapsamında değerlendirilmelidirler.

Çalışma izni muafiyeti olan yabancıların sosyal güvenliği hakkında detaylı bilgi

Çalışma izni muafiyeti kapsamında olan yabancıların sosyal güvenlik yükümlülükleri hakkında konuşmadan önce, öncelikle bu kişilerin sosyal güvenlik yükümlülükleri tarafından muaf tutulacaklarına dair mevcut sosyal güvenlik mevzuatında herhangi bir düzenleme bulunmadığına dikkat çekmek gerekmektedir.

Aslında, 6735 sayılı Uluslararası İşgücü Kanunu ve ilgili Uygulama Yönetmeliği'nde Türkiye'nin taraf olduğu sosyal güvenlik sözleşmesi hükümlerinin saklı tutulduğu belirtilirken, aynı zamanda çalışma izni veya çalışma izni muafiyeti alan yabancıların ve yabancı çalıştıran işverenlerin, sosyal güvenlik mevzuatından kaynaklanan yükümlülüklerini kanuni süre içerisinde yerine getirmeleri gerektiği ifade edilmiştir.

Bu durum, sosyal güvenlik mevzuatı açısından Türk vatandaşları ile yabancı uyruklu kişiler arasında bir ayrım yapılmadığını göstermektedir. Başka bir deyişle, sosyal güvenlik mevzuatına tabi olma konusunda Türk vatandaşları ile yabancı uyruklu kişiler arasında herhangi bir farklılık bulunmamaktadır.

Bu nedenle, Türkiye'de hizmet akdi ile çalışan ve gerek çalışma izni, gerekse çalışma izni muafiyeti kapsamında olan yabancı uyruklu kişiler, 5510/4-a (SSK) kapsamında sigortalı sayılmaktadır. Bu, bu kişilerin sosyal güvenlik hakları ve yükümlülükleri konusunda Türk vatandaşları ile aynı seviyede olduğu anlamına gelir.

Ancak, sigortalı olarak kabul edilmenin belirli istisnaları vardır ve bu istisnaların her biri aşağıda belirtilmiştir.

  1. Yabancı bir ülkede bulunan ve bu ülke tarafından Türkiye'ye belirli bir iş için gönderilen kişiler, gönderildikleri süre üç ayı aşmadığı ve yabancı ülkede sosyal sigorta programına tabi olduklarını belgeleyebildikleri sürece sigortalı sayılmazlar.
  2. Türkiye'de kendi adına ve hesabına bağımsız olarak çalışan kişilerden, yurt dışında ikamet eden ve o ülkenin sosyal güvenlik yasalarına tabi olanlar sigortalı olarak kabul edilmezler.
  3. Karşılıklılık ilkesine dayanarak, uluslararası sosyal güvenlik anlaşması yapılmış bir ülkenin vatandaşı olan yabancılardan, anlaşma yapan ülkedeki işvereni tarafından Türkiye'ye gönderilen veya kendi adına ve hesabına çalışan kişiler, anlaşmalarda belirtilen süreler boyunca Türkiye'deki sosyal güvenlik yükümlülüklerinden muaf tutulurlar.

 Sonuç olarak;

Çalışma izni muafiyeti kapsamında olan yabancı uyrukluların, yukarıda belirtilen ve sosyal güvenlik mevzuatından muaf olmayı sağlayan bazı belirli şartları karşılamaları durumunda, Türkiye'deki sosyal güvenlik yükümlülüklerinden muaf olacakları açıktır. Bu şartlar arasında, yasal düzenlemeler ve prosedürlerin dikkatlice yerine getirilmesi, belirli bir süre boyunca Türkiye'de ikamet etme şartı ve belirli bir gelir düzeyine sahip olma şartı bulunmaktadır. Ancak, bu şartların hiçbiri karşılanmazsa, bu kişilerin Türkiye'de sosyal güvenlik yükümlülüklerini yerine getirmeleri gerekmektedir, çalışma izni muafiyeti olsa bile. Bu, sosyal güvenlik primlerinin düzenli olarak ödenmesi ve gerektiğinde sağlık sigortası poliçelerinin alınması anlamına gelir. Bu nedenle, yabancı uyrukluların Türkiye'deki sosyal güvenlik yükümlülüklerini tamamen anlamaları ve bu yükümlülükleri yerine getirebilmek için gereken tüm adımları atabilmeleri son derece önemlidir.

  Yabancıların Türkiye'deki Çalışma ve Sosyal Güvenlik İşlemlerinde İfastürk'ün Rolü

Özetle, Türkiye'de çalışma izni veya çalışma izni muafiyeti almayı planlayan yabancı uyruklu kişilerin karşılaştığı süreçler ve yükümlülükler karmaşık ve zaman alıcı olabilir. Ancak, bu süreci daha kolay ve anlaşılır hale getirecek bir çözüm var: İfastürk.

İfastürk, bu alanda uzmanlaşmış bir danışmanlık firmasıdır ve yabancı uyruklu kişilere Türkiye'deki çalışma izni ve sosyal güvenlik işlemlerinde yardımcı olmaktadır. İfastürk'ün sunduğu hizmetler arasında çalışma izni ve çalışma izni muafiyeti başvurularının hazırlanması ve takibi, sosyal güvenlik işlemleri ve yükümlülüklerle ilgili danışmanlık hizmetleri bulunmaktadır.

İfastürk ile çalışmanın avantajlarından biri, sürecin her aşamasında profesyonel bir rehberliğe sahip olmanızdır. Uzmanlarımız, başvurularınızın başarıyla sonuçlanması için gereken tüm belgelerin doğru ve eksiksiz bir şekilde hazırlanmasına yardımcı olacaklardır. Ayrıca, herhangi bir sorunuz veya belirsizliğiniz olduğunda, İfastürk uzmanları sizinle iletişim kurarak sorularınızı yanıtlayacak ve sürecin her aşamasında size rehberlik edecektir.

Böylece, İfastürk'ün yardımıyla, Türkiye'deki çalışma ve sosyal güvenlik işlemleriniz çok daha kolay ve sorunsuz bir şekilde gerçekleştirilebilir. İfastürk'ün sunduğu hizmetler sayesinde, Türkiye'deki profesyonel yaşamınıza daha hızlı, daha kolay ve daha sorunsuz bir şekilde başlayabilirsiniz.


Mesut Şenel'e ait görsel
Mesut ŞENEL | İfastürk CEO

Serbest Muhasebeci Mali Müşavir

Abone Ol

2024-05-15 22:57:09          Category: LAW / TAX

WORK PERMIT AND SOCIAL SECURITY OBLIGATIONS OF FOREIGNERS


In our country, foreign nationals must obtain a work permit or work permit exemption before starting to work. A work permit is an official document issued by the Ministry of Labor and Social Security that grants a foreign national the right to reside and work in Turkey for a certain period of time.

The work permit or work permit exemption granted in accordance with the International Labor Law No. 6735 brings with it the foreign national's right to reside in Turkey. This also means that the work permit replaces the residence permit.

However, except for refugees or people with subsidiary protection status, having a residence permit for any reason does not automatically grant a foreign national the right to work. In other words, in order for a foreign national to work in Turkey, he must obtain a work permit or work permit exemption.

Important points

  • Foreign nationals must obtain a work permit or work permit exemption in order to work in Turkey.
  • There are serious sanctions on foreigners and employers working without a work permit or work permit exemption.
  • Work permit exemption grants foreign citizens the right to work and reside in Turkey for a certain period of time.
  • There is no difference between Turkish citizens and foreign nationals regarding the social security obligations of foreigners who are within the scope of work permit exemption.

Work permit types

Types of work permits and detailed explanations about them are summarized in the table below, indicating what each type means and in what situation it should be used.

Permission Type
Description
Permanent/Dependent Work Permit

A work permit is a document issued not to exceed the duration of a work or service contract. This document is required for an individual - regardless of whether he is a natural or legal person - to perform a certain job in a certain workplace or in other workplaces in the same business line of this workplace. The person receiving the permit must work under the supervision and direction of an employer. This permit is valid for a maximum of one year upon first application and allows the relevant person or organization to work in a workplace belonging to a public or private institution or organization.

Indefinite Work Permit

An indefinite work permit is a document issued on behalf of a foreigner without being affiliated with an employer, and this document gives the foreigner the right to work and reside in Turkey indefinitely. This enables the foreigner to live and work in Turkey permanently, thus being able to contribute to the Turkish economy and at the same time enjoy the living standards in Turkey. This type of permit can be applied for by foreigners who have a long-term residence permit or a legal work permit in Turkey for at least eight years. This demonstrates that the applicant fully understands and complies with the legal and regulatory requirements in Turkey.

Independent Work Permit

A work permit issued in the name of a foreigner, without being affiliated with an employer, and which gives the foreigner the right to work in his own name and account in Turkey, enables this person to establish and run his own business in the Turkish labor market without the supervision and control of an employer. This means that the individual has the freedom to structure, manage and control his or her own business. At the same time, this type of work permit provides a platform for a person to demonstrate his ability and ability to become self-employed.

Imposed Sanctions and Their Results

There are serious sanctions on foreigners and employers working without a work permit or work permit exemption. In such cases, foreigners and their employers face administrative fines in accordance with relevant laws and regulations. These penalties are designed to emphasize the seriousness of the act of working without a work permit and to deter such actions.

In addition, foreigners found to be working without a work permit or similar exemption are not only subject to fines but also face the risk of deportation. These situations are reported to the Ministry of Internal Affairs. The Ministry of Internal Affairs evaluates the situation and decides on deportation if necessary. This is an example of the potentially serious and long-term consequences of working without a work permit.

Detailed information about work permit exemption

Work permit exemption is a very special provision issued by the Ministry of Labor and Social Security in the form of an official document. This document grants foreign citizens the right to work and reside in Turkey for a certain period of validity. This means that foreigners who want to work in Turkey can have the right to live and work in this country for a certain period of time without having to obtain a separate work permit. This exemption may be part of Turkey's policies to attract foreign labor and is granted under certain conditions and requirements.

Foreigners with work permit exemption

According to the legislation in force, foreigners who fall into certain categories and stay in Turkey for certain periods of time are within the scope of work permit exemption. These exemptions are given to facilitate the work of foreigners who meet certain conditions in Turkey.

Among these:

  • There are foreigners who will work within the scope of scientific, cultural and artistic activities. The activities of these people in Turkey are within the scope of work permit exemption for one month. This may apply to scientists, cultural and arts professionals.
  • For the purpose of providing training on the use of goods and services exported from or imported to Turkey, or to provide training on the installation, maintenance and repair, use of machinery and equipment imported to Turkey, or to receive the equipment or in Turkey Foreigners coming to repair broken vehicles are also within the scope of this exemption. This situation is valid for a total of three months, and the specified services are expected to be fulfilled during this period.
  • Finally, foreigners who qualify as cross-border service providers can also benefit from work permit exemption for three months. This usually applies to foreign professionals who come to Turkey to provide a specific service.
  • Members of the board of directors of joint stock companies established in accordance with Law No. 6102 and other company partners who do not have a managerial capacity and foreigners who are not partners in these companies but are authorized to represent and bind at the highest level are required to work in Turkey for three months.
  • Persons who reside abroad and are determined to be of Turkish origin by the Ministry of Internal Affairs or Foreign Affairs must work in Turkey for three months.
  • Foreigners who are involved in sports-related activities should work in Turkey for four months.
  • Foreign students who will do internship within the framework of student exchange programs between Turkish universities and universities in foreign countries and approved by the Council of Higher Education, will work in Turkey for four months.
  • Foreign workers who will work in seasonal agricultural and livestock jobs determined by the General Directorate of International Labor Force will work in Turkey for six months,
  • Foreigners who work outside the borders of certified touristic establishments and participate in fairs or circuses must continue their activities in Turkey for six months.
  • Foreigners who are notified by relevant public institutions and organizations that they can provide significant service and contribution to Turkey in economic, socio-cultural and technological fields and education, and can share their knowledge and experience on these issues, up to six months.
  • Foreigners who will work in the tourism sector and serve as tour operator representatives, up to eight months.
  • Foreigners who will do an internship within the scope of international intern student exchange, new graduate intern exchange or youth exchange programs approved by the General Directorate of International Manpower, for up to twelve months.
  • Foreigners who come to universities and public institutions and organizations to conduct research or to increase their knowledge and experience and to contribute to their scientific development, are limited to the duration of education and in any case up to two years.
  • Professional foreign athletes and coaches who come to Turkey with a sports visa, provided that the Ministry of Youth and Sports or the Turkish Football Federation has the approval, and foreigners who are sports physicians, sports physiotherapists, sports mechanics, sports masseuses or masseurs and similar sports personnel, sports federations and During their contracts with sports clubs,
  • In accordance with the bilateral protocols made with the states in accordance with Rule I/10 of the International Convention on Training, Certification and Watchkeeping Standards of Seafarers, foreign seafarers who have received a Certificate of Conformity Approval from the relevant administration and are registered in the Turkish International Ship Registry and working on ships operating outside the cabotage line are employed. or during the service contract,
  • Foreigners who are assigned to programs or projects carried out within the scope of Turkey-European Union Financial Cooperation Programs and contribute to the successful completion of these projects, during their duties.
  • Foreign students enrolled in a formal education program in Turkey are required to do an internship with an employer within the scope of vocational training, in accordance with the relevant legislation. This internship process contributes greatly to the student's education and improves their professional skills. Therefore, during this type of internship process, students must be evaluated within the scope of work permit exemption.
  • Foreigners working in schools, cultural institutions and religious institutions operating under the diplomatic and consular representations of foreign countries in Turkey should be considered within the scope of work permit exemption while continuing their duties.
  • Diplomatic staff members, consular officers, administrative and technical staff members and consular servants working in diplomatic and consular representations of foreign countries in Turkey, as well as foreigners working in the special service of international civil servants and administrative and technical personnel working in international organizations in Turkey, They should be considered within the scope of work permit exemption during their employment or service contracts.
  • Foreigners working in military factories and shipyards affiliated with the Ministry of National Defense and within the Machinery and Chemical Industry Joint Stock Company should be considered within the scope of work permit exemption during their employment or service contracts.
  • With the establishment of the Turkish-Japanese University of Science and Technology dated 18/6/2017 and numbered 7034, foreign personnel, researchers or managers who will work at this university should be considered within the scope of work permit exemption during their employment contracts.
  • In accordance with the Regulation on Specialization Training in Medicine and Dentistry published in the Official Gazette dated 6/4/2014 and numbered 28983, foreigners receiving specialist training should be considered within the scope of work permit exemption during this important training period.

Detailed information about social security of foreigners with work permit exemption

Before talking about the social security obligations of foreigners who are within the scope of work permit exemption, it should first be noted that there is no regulation in the current social security legislation stating that these people will be exempt from their social security obligations.

In fact, while it is stated in the International Labor Law No. 6735 and the relevant Implementation Regulation that the provisions of the social security agreement to which Turkey is a party are reserved, at the same time, foreigners who receive a work permit or work permit exemption and employers who employ foreigners must fulfill their obligations arising from the social security legislation within the legal period. It was stated that they should bring

This situation shows that there is no distinction made between Turkish citizens and foreign nationals in terms of social security legislation. In other words, there is no difference between Turkish citizens and foreign nationals in terms of being subject to social security legislation.

For this reason, foreign nationals who work in Turkey under a service contract and are within the scope of both work permit and work permit exemption are considered insured under 5510/4-a (SSK). This means that these people are on the same level as Turkish citizens in terms of their social security rights and obligations.

However, there are certain exceptions to being considered insured, and each of these exceptions is set out below.

  1. Persons who are in a foreign country and sent by this country to Turkey for a specific job are not considered insured, as long as the period they are sent does not exceed three months and they can document that they are subject to the social insurance program in the foreign country.
  2. Among those who work independently in Turkey on their own behalf and account, those who reside abroad and are subject to the social security laws of that country are not considered insured.
  3. Based on the principle of reciprocity, foreigners who are citizens of a country with which an international social security agreement has been signed, who are sent to Turkey by their employer in the agreement country or who work on their own behalf and on their own account, are exempt from social security obligations in Turkey for the periods specified in the agreements.

 In conclusion;

It is clear that foreign nationals who are within the scope of work permit exemption will be exempt from social security obligations in Turkey, provided that they meet certain certain conditions mentioned above that provide exemption from social security legislation. These conditions include careful compliance with legal regulations and procedures, the requirement to reside in Turkey for a certain period of time, and the requirement to have a certain income level. However, if none of these conditions are met, these individuals are required to fulfill their social security obligations in Turkey, even with a work permit exemption. This means paying social security premiums regularly and obtaining health insurance policies when necessary. Therefore, it is extremely important for foreign nationals to fully understand their social security obligations in Turkey and to be able to take all necessary steps to fulfill these obligations.

  The Role of Ifasturk in the Labor and Social Security Procedures of Foreigners in Turkey

In summary, the processes and obligations faced by foreign nationals who plan to obtain a work permit or work permit exemption in Turkey can be complex and time-consuming. However, there is a solution that will make this process easier and more understandable: Ifasturk.

Ifasturk is a consultancy firm specialized in this field and assists foreign nationals with work permit and social security procedures in Turkey. The services offered by Ifasturk include preparation and follow-up of work permit and work permit exemption applications, social security transactions and consultancy services regarding obligations.

One of the advantages of working with Ifasturk is that you have professional guidance at every stage of the process. Our experts will help you prepare all the documents required for the successful completion of your applications accurately and completely. Additionally, if you have any questions or uncertainties, Ifasturk experts will contact you and answer your questions and guide you at every stage of the process.

Thus, with the help of Ifasturk, your employment and social security transactions in Turkey can be carried out much more easily and smoothly. Thanks to the services offered by Ifasturk, you can start your professional life in Turkey faster, easier and more smoothly.


Mesut Şenel'e ait görsel
Mesut SENEL | Ifasturk CEO

Independent Accountant Financial Advisor

Subscribe

Yorumlar





Paylaş