Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur? Gerekli Evraklar Neler?
2022-05-23 11:00:31          Kategori: ŞİRKET KURULUŞU

ŞAHIS ŞİRKETİ NASIL KURULUR? GEREKLİ EVRAKLAR NELER?


Girişimcilik, birçok kişi için özgürlüğün ve başarının anahtarıdır. Kendi işinizi kurma fikri, bağımsızlık ve finansal özgürlüğe giden bir yol olarak görülebilir. Ancak bu yolculuğa başlamadan önce doğru adımları atmak ve gerekli hazırlıkları yapmak son derece önemlidir. Hemen her iş kolunda girişimcilik için de resmi bir kuruluşa ihtiyaç duyulur. İşte, tam da burada şahıs şirketi kurma süreci devreye girer ve bu süreç, başarılı bir girişim için temel bir adımdır.

Şahıs şirketi, genellikle düşük maliyetli ve basit bir yapıya sahip olması nedeniyle küçük ölçekli girişimciler için idealdir. Bu tür şirketler, tek bir kişi tarafından kurulabilir ve yönetilebilir. Ancak şahıs şirketi kurmak, belirli bir süreci ve belirli evrakları gerektirir. Bu evrakların doğru ve eksiksiz bir şekilde hazırlanması, sürecin sorunsuz ilerlemesi açısından kritik öneme sahiptir.

Bu yazımızda, “Şahıs şirketi nasıl kurulur, gerekli evraklar nelerdir?” sorularını detaylı bir şekilde cevaplayacağız. Adım adım bir rehber sunarak şahıs şirketi kurma sürecini kolay ve anlaşılır biçimde anlatacağız. İster ilk kez bir iş kuruyor olun, isterseniz de mevcut işinizi genişletmek için yeni bir şirket kurmayı düşünüyor olun, bu rehber sizin için değerli bir kaynak olacaktır. Şahıs şirketi kurma sürecinin her aşamasını ayrıntılı olarak ele alacak ve bu süreçte karşılaşabileceğiniz olası zorluklara da değineceğiz. Haydi, başlayalım ve bu heyecan verici yolculuğa birlikte adım atalım!

Şahıs Şirketi Nedir?

Ticaret Şirketleri, Türk Ticaret Kanunu (“TTK”)’nın 124.maddesinde düzenlenmiş olup, ilgili maddenin birinci fıkrası uyarınca ticaret şirketleri; kollektif, komandit, anonim, limited ve kooperatif şirketlerden ibarettir.

Anılan maddenin ikinci fıkrası uyarınca ise, TTK’da, kollektif ile komandit şirket şahıs; anonim, limited ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirket sermaye şirketi sayılır.

TTK’nın 125. Maddesinin birinci fıkrası uyarınca, şahıs şirketleri de dahil olmak üzere ticaret şirketleri tüzel kişiliği haizdir. Peki, şahıs şirketi kaça ayrılır?

Şahıs Şirketi Türleri Nelerdir?

İşleyişlerine ve amaçlarına göre iki farklı şahıs şirketi türü vardır:

  1. Kollektif şirketler
  2. TTK’nın 211. maddesi uyarınca, kollektif şirket; ticari bir işletmeyi bir ticaret unvanı altında işletmek amacıyla, iki ya da daha çok sayıda gerçek kişiler arasında kurulan ve ortaklarından hiçbirinin sorumluluğu şirket alacaklılarına karşı sınırlanmamış olan şirkettir.

  3. Komandit Şirketler
  4. TTK’nın 304. Maddesi uyarınca,ticari bir işletmeyi bir ticaret unvanı altında işletmek amacıyla kurulan, şirket alacaklılarına karşı ortaklardan bir veya birkaçının sorumluluğu sınırlandırılmamış ve diğer ortak veya ortakların sorumluluğu belirli bir sermaye ile sınırlandırılmış olan şirket komandit şirkettir.

    • Sorumluluğu sınırlı olmayan ortaklara komandite, sorumluluğu sınırlı olanlara komanditer denir.
    • Komandite ortakların gerçek kişi olmaları gerekir. Tüzel kişiler ancak komanditer ortak olabilirler.

Şahıs Şirketi Vergi Oranları

Şahıs şirketleri, gelir vergisi mükellefi olmaları nedeniyle bazen dezavantajlı bir konumda olabilirler. Bunun nedeni vergi dilimlerinin oldukça değişken olması ve %15 ile %40 arasında değişen bir kademeli vergilendirme sistemine tabi olmalarıdır. Dahası zaman zaman yasal düzenlemelerle bu oranlar artırılabilir veya azaltılabilir. Başka bir deyişle şirketin cirosu ne kadar yüksekse vergi dilimindeki bu aralık da o kadar genişleyebilir ya da daralabilir.

Şahıs şirketlerindeki gelir dilimine göre değişen vergi oranı şu şekildedir:

110.000 TL'ye kadar %15
230.000 TL'nin 110.000 TL'si için 16.500 TL, fazlası %20
580.000 TL'nin 230.000 TL'si için 40.500 TL, fazlası 27%
3.000.000 TL'nin 580.000 TL'si için 135.000 TL, fazlası 35%
3.000.000 TL'den fazlasının 3.000.000 TL'si için 982.000 TL, fazlası 40%

Güncel vergi oranlarını öğrenmek için Resmi Gazete takip edilebilir.

Şahıs Şirketi Vergisi Nedir?

Şahıs şirketleri; gelir-geçici vergi, damga vergisi, katma değer vergisi (KDV) ve stopaj olmak üzere dört ayrı vergi türünü beyan etmek ve ödemekle yükümlüdür.

Damga vergisi otomatik olarak diğer vergilere eklenirken KDV aylık olarak beyan edilir ve satın alma ile satışlar arasındaki farka bağlı olarak ödenir veya iade edilir. Stopaj vergisi ise aylık veya üç aylık dönemlerde peşin olarak ödenir ve muhtasar beyanname ile beyan edilir. İşçi sayısına bağlı olarak 10'dan fazla çalışanı olan şirketler aylık, daha az çalışanı olan şirketler ise üç ayda bir vergi düzenlemesi yapmak zorundadır.

Kâr miktarına bağlı olarak değişiklik gösteren ve her yıl 25 Mart tarihine kadar beyan edilmesi gereken temel vergi, gelir vergisidir. Bu vergi mart-temmuz ayları arasında iki taksitte ödenir. Geçici vergiler ise şubat, mayıs, ağustos ve kasım aylarında gelir geçici beyannamesi ile ödenir. Yani üç ayda bir hesaplanan vergiler, yıllık gelir vergisinden düşülebilir. Damga vergileri ise her ay düzenli olarak ödenir.

Şahıs Şirketi Unvanı Nasıl Olur?

TTK’nın 42. Maddesi uyarınca, kollektif şirketin ticaret unvanı, bütün ortakların veya ortaklardan en az birinin adı ve soyadıyla şirketi ve türünü gösterecek bir ibareyi içerir.

Adi veya sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin ticaret unvanı, komandite ortaklardan en az birinin adı ve soyadıyla şirketi ve türünü gösterecek bir ibareyi içerir. Bu şirketlerin ticaret unvanlarında komanditer ortakların adları ve soyadları veya ticaret unvanları bulunamaz.

Şahıs Şirketi Yıllık Ciro Limiti Kaç TL?

2024 yılı itibarıyla şahıs şirketi ciro limiti; alış işlemleri için 890.000 ₺, satış işlemleri için ise 1.270.000 ₺ olarak belirlenmiştir.

Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur?

Şahıs şirketi açmak için ilk olarak vergi dairesine başvurulması gerekir. Günümüzde e-Devlet ve MERSİS sayesinde bu başvuru süreci online olarak da gerçekleştirilebilir.

Gerekli belgeleri hazırlayıp ister fiziksel, isterseniz dijital yollarla başvuru formunu doldurmanız gerekir. Bu başvurudan sonra görevliler formda belirttiğiniz iş yeri adresinize gelerek kontrolleri gerçekleştirir. Kontrol sonrasında işletmeniz resmi olarak açılır.

Şahıs şirketi açmak için gereken belgeler:

  • TC kimlik kartı ve fotokopisi
  • Vesikalık fotoğraf
  • Ticari faaliyet gerçekleştirilecek yerin tapusu ya da kira kontratı
  • e-Devlet / MERSİS üzerinden doldurulacak başvuru formu
  • Noter onaylı imza beyannamesi

e-Devlet üzerinden şahıs şirketi kurma süreci ise şu şekilde ilerler:

  • e-Devlet giriş bilgileri ile interaktif vergi dairesine giriş yapılır.
  • Açılan ekranda sol taraftaki menüden “İşlemler” sekmesi, ardından “Sicil bildirimleri” ve son olarak da “İşe başlama bildirimleri” hanelerine tıklanır.
  • Açılan ekranda çıkan, iş yeri ve faaliyet alanı hakkında beş adımdan oluşan dijital form doldurulur.

Bu işlemlerin ardından telefonunuza yoklama tarihini bildiren bilgilendirme mesajı gelecektir. Memurların yapacağı kontrolün ardından şahıs şirketi kurulum işleminiz tamamlanır.

Şahıs Şirketi Açma Maliyeti Ne Kadar?

Diğer şirket türlerine kıyasla maliyetler oldukça düşük olsa da değişen noter ücretleri ve damga vergileri nedeniyle her yıl değişiklik gösterir. Dolayısıyla güncel şahıs şirketi açma maliyetini açılış sırasında öğrenebilirsiniz.

Şahıs Şirketi Açtıktan Sonra Ne Yapmalısınız?

Şahıs şirketi açtıktan sonra şirketinizin faaliyet alanı doğrultusunda Esnaf Sicil Gazetesi ya da Ticaret Sicil Gazetesi’nde kuruluş ilanı yayımlamanız gerekir. Benzer şekilde faaliyet alanınız doğrultusunda esnaf odası ya da ticaret odasına üyelik yaptırmalısınız. İşlerinizi kolaylaştırması adına Gelir İdaresi’nin mükelleflere elektronik fatura kullanımını zorunlu hâle getirmesi nedeniyle e-fatura ya da e-arşiv başvurusu da yapmanızı öneririz.

Şahıs Şirketi Avantajları ve Dezavantajları Nelerdir?

Şahıs şirketi kurmak bazı yönlerden avantajlı, bazı yönlerden ise dezavantajlıdır. Avantajları arasında düşük maliyetli olması, diğer şirket türlerine göre muhasebe giderlerinin daha az olması, kuruluş ve kapatma işlemlerinin bir günde gerçekleştirilebilmesi, başka şirket statüsüne kolayca geçirilebilmesi ve kâr marjının düşük olması hâlinde vergi diliminin de düşük olmasını gösterebiliriz.

Dezavantaj olarak ise şirket itibarının diğer şirket türlerine göre zayıf olmasını, kademeli vergi sistemi nedeniyle kazancın bir anda artması hâlinde vergi diliminin beklenmedik düzeye çıkabilmesini ve şirket borçlarından; kollektif şirketlerde bütün ortakların, komandit şirketlerde ise komandite ortakların, tüm mal varlıklarıyla sorumlu kabul edilmesini gösterebiliriz.

İçerikte yer alan bilgiler yayınlanma tarihine göre hazırlanmıştır.

 İfastürk ile Kolay ve Hızlı Şahıs Şirketi Kurulumu

Şahıs şirketi kurma süreci bazen karmaşık ve zorlayıcı olabilir. Ancak, İfastürk'ün uzman ekibi sayesinde bu süreci çok daha kolay ve hızlı bir şekilde tamamlayabilirsiniz. İhtiyacınız olan tüm belgeleri hazırlamak ve başvuru süreçlerini takip etmek için İfastürk'ü tercih edin. Profesyonel danışmanlık hizmetlerimizle, işinizi sorunsuz bir şekilde kurabilir ve büyütebilirsiniz. Daha fazla bilgi için İfastürk ile hemen iletişime geçin!

 Bağlantılı Linkler


Mesut Şenel'e ait görsel
Mesut ŞENEL | İfastürk CEO

Serbest Muhasebeci Mali Müşavir

Abone Ol

2022-05-23 11:00:31          Category: COMPANY ESTABLISHMENT

HOW TO ESTABLISH A PERSONAL COMPANY? WHAT ARE THE REQUIRED DOCUMENTS?


Entrepreneurship is the key to freedom and success for many people. The idea of ​​starting your own business can be seen as a path to independence and financial freedom. However, it is extremely important to take the right steps and make the necessary preparations before starting this journey. An official organization is needed for entrepreneurship in almost every line of business. This is exactly where the process of establishing a sole proprietorship comes into play, and this process is a fundamental step for a successful enterprise.

A sole proprietorship is ideal for small-scale entrepreneurs because it is generally low-cost and has a simple structure. Such companies can be established and managed by a single person. However, establishing a sole proprietorship requires a certain process and certain documents. Preparing these documents accurately and completely is critical for the process to proceed smoothly.

In this article, "How to establish a sole proprietorship company, what are the required documents?" We will answer your questions in detail. We will explain the process of establishing a sole proprietorship in an easy and understandable way by providing a step-by-step guide. Whether you're starting a business for the first time or considering starting a new company to expand your existing business, this guide will be a valuable resource for you. We will discuss each stage of the process of establishing a sole proprietorship in detail and also touch upon the possible difficulties you may encounter during this process. Let's get started and step into this exciting journey together!

What is a Private Company?

Commercial Companies are regulated in Article 124 of the Turkish Commercial Code (“TTK”), and in accordance with the first paragraph of the relevant article, commercial companies; It consists of collective, commandite, joint stock, limited and cooperative companies.

In accordance with the second paragraph of the said article, in the TCC, collective and limited liability companies are considered as individuals; Joint stock, limited and limited liability companies with capital divided into shares are considered capital companies.

According to the first paragraph of Article 125 of the Turkish Commercial Code, commercial companies, including sole proprietorships, have legal personality. So, how much is a sole proprietorship divided into?

What are the Types of Private Companies?

There are two different types of sole proprietorship companies according to their functioning and purposes:

  1. Collective companies
  2. According to Article 211 of the Turkish Commercial Code, a collective company; It is a company established between two or more real persons for the purpose of operating a commercial enterprise under a trade name, and the liability of any of its partners is not limited to the company's creditors.

  3. Limited Companies
  4. In accordance with Article 304 of the Turkish Commercial Code, a company established for the purpose of operating a commercial enterprise under a trade name, where the liability of one or more of the partners towards the company's creditors is not limited and the liability of the other partner or partners is limited to a certain capital, is a limited liability company.

    • Partners whose liability is not limited are called general partners, and those whose liability is limited are called limited partners.
    • Limited partners must be natural persons. Legal entities can only be limited partners.

Sole Proprietorship Tax Rates

Sole proprietorships may sometimes be in a disadvantaged position because they are income tax payers. This is because the tax brackets are highly variable and are subject to a progressive taxation system ranging from 15% to 40%. Moreover, these rates may be increased or decreased from time to time by legal regulations. In other words, the higher the company's turnover, the wider or narrower this range in the tax bracket can be.

The tax rate that varies depending on the income bracket in sole proprietorship companies is as follows:

Up to 110,000 TL %15
16,500 TL for 110,000 TL of 230,000 TL, more %20
40,500 TL for 230,000 TL of 580,000 TL, more 27%
135,000 TL for 580,000 TL out of 3,000,000 TL, and more 35%
982,000 TL for 3,000,000 TL of more than 3,000,000 TL, more 40%

You can follow the Official Gazette to find out the current tax rates.

What is Sole Proprietorship Tax?

Private companies; It is obliged to declare and pay four different types of taxes: provisional income tax, stamp duty, value added tax (VAT) and withholding tax.

Stamp duty is automatically added to other taxes, while VAT is declared monthly and paid or refunded depending on the difference between purchases and sales. Withholding tax is paid in advance on a monthly or quarterly basis and declared with a withholding tax return. Depending on the number of workers, companies with more than 10 employees must make tax adjustments monthly, and companies with fewer employees must make tax adjustments quarterly.

The basic tax, which varies depending on the amount of profit and must be declared by March 25 every year, is income tax. This tax is paid in two installments between March and July. Provisional taxes are paid with provisional income declaration in February, May, August and November. In other words, taxes calculated quarterly can be deducted from annual income taxes. Stamp taxes are paid regularly every month.

How to Have a Private Company Title?

In accordance with Article 42 of the Turkish Commercial Code, the trade name of the collective company includes the name and surname of all partners or at least one of the partners and a phrase indicating the company and its type.

The trade name of ordinary or limited partnerships whose capital is divided into shares includes the name and surname of at least one of the limited partners and a phrase indicating the company and its type. The names, surnames or trade names of the limited partners cannot be included in the trade names of these companies.

What is the Annual Turnover Limit of a Private Company?

As of 2024, sole proprietorship turnover limit; It was determined as 890,000 ₺ for buying transactions and 1,270,000 ₺ for sales transactions.

How to Establish a Private Company?

To open a sole proprietorship company, you must first apply to the tax office. Nowadays, thanks to e-Government and MERSİS, this application process can also be carried out online.

You must prepare the necessary documents and fill out the application form either physically or digitally. After this application, officers come to your workplace address that you specified in the form and carry out checks. After the inspection, your business will be officially opened.

Documents required to open a sole proprietorship company:

  • TR ID card and its photocopy
  • Passport photo
  • Deed or lease of the place where commercial activity will be carried out
  • Application form to be filled out via e-Government / MERSİS
  • Notarized signature declaration

e-Devlet üzerinden şahıs şirketi kurma süreci ise şu şekilde ilerler:

  • You can log in to the interactive tax office using your e-Government login information.
  • On the screen that opens, click on the "Transactions" tab, then "Registry notifications" and finally "Work start notifications" from the menu on the left.
  • The digital form that appears on the screen that opens, consisting of five steps about the workplace and field of activity, is filled in.

After these procedures, an information message will be sent to your phone informing you of the attendance date. After the inspection by the officers, your sole proprietorship establishment process is completed.

How much does it cost to open a sole proprietorship company?

Although the costs are quite low compared to other company types, they vary every year due to changing notary fees and stamp taxes. Therefore, you can learn the current cost of opening a sole proprietorship during the opening process.

What Should You Do After Opening a Private Company?

After opening a sole proprietorship company, you must publish an establishment announcement in the Tradesmen Registry Gazette or Trade Registry Gazette, in line with the field of activity of your company. Similarly, you should become a member of the chamber of tradesmen or chamber of commerce in line with your field of activity. In order to make your work easier, we recommend that you also apply for e-invoice or e-archive, as the Revenue Administration has made the use of electronic invoices mandatory for taxpayers.

What are the Advantages and Disadvantages of a Sole Proprietorship?

Establishing a sole proprietorship is advantageous in some ways and disadvantageous in some ways. Among its advantages, we can point out that it is low cost, accounting expenses are less than other company types, establishment and closure processes can be carried out in one day, it can be easily transferred to another company status, and if the profit margin is low, the tax bracket is also low.

As a disadvantage, the company's reputation is weak compared to other types of companies, the tax bracket may increase to an unexpected level if the earnings suddenly increase due to the gradual tax system, and the company's debts; We can show that all partners in general companies and general partners in limited companies are considered responsible for all their assets.

The information contained in the content has been prepared according to the publication date.

 Easy and Fast Private Company Establishment with Ifasturk

The process of establishing a sole proprietorship can sometimes be complex and challenging. However, thanks to Ifasturk's expert team, you can complete this process much easier and faster. Choose Ifasturk to prepare all the documents you need and follow the application processes. With our professional consultancy services, you can establish and grow your business smoothly. For more information, contact Ifasturk now!

 Affiliated Links


Mesut Şenel'e ait görsel
Mesut SENEL | Ifasturk CEO

Independent Accountant Financial Advisor

Subscribe

Yorumlar





Paylaş