Online şirket nasıl kurulur ?
2021-12-27 12:52:23          Kategori: İŞ KURMA REHBERİ

ONLİNE ŞİRKET NASIL KURULUR ?


İnternet üzerinden online şahıs şirketi kurulumu oldukça pratik bir işlemdir. Şirket kurmadan önce, kurulum için gerekli olan belgeleri ve izlenmesi gereken adımları takip etmek önemlidir. İlk olarak, şahıs şirketi kurarken, şirketin türüne karar vermeniz gerekir. Şahıs şirketi, tek bir kişi tarafından kurulabilen ve yönetilebilen bir türdür.

Şirket kurma maliyeti, belgelendirme ücretleri, danışmanlık hizmetleri ve diğer giderlerden oluşmaktadır. Bu maliyetler, şirketin türüne, faaliyet göstereceği sektöre ve kurulum işleminin karmaşıklığına göre değişebilir.

Hayalinizdeki şirketi kurabilmek için, internet üzerinden birkaç adımda şirket kurulumunu gerçekleştirebilirsiniz. Bu adımlar, şirketin türüne ve faaliyet göstereceği sektöre göre değişebilir. Ancak, doğru adımları takip ederek, şirketinizi başarılı bir şekilde kurabilir ve faaliyetlerinize hızlı bir başlangıç yapabilirsiniz.

İnternet Üzerinden Şahıs Şirketi Kurulumu Nasıl Yapılır?

Şahıs şirketleri, anonim ya da limited şirketlere göre daha küçük ölçekli bireysel şirketlerdir. Özellikle yeni girişimciler tarafından tercih edilirler. Şahıs şirketlerinin yönetimi kolaydır ve hızlı bir şekilde açılıp kapanabilirler. Bu şirket türlerinde tek bir kurucu olabileceği gibi birden fazla ortak da bulunabilir. Düşük iş hacmi olan girişimciler tarafından tercih edilmesi önerilir. Günümüzde her türlü işlem internet üzerinden kolay ve hızlı bir şekilde yapılabilir. Şahıs şirketi kurulum işlemleri de online sistemler üzerinden yapılabilir.

İnternet Üzerinden (Online) Şahıs Şirketi Kurmak Kolay mı?

Şahıs şirketi kurmak internet üzerinden karmaşık ve zahmetli görünebilir, ancak aslında son derece basit bir işlemdir. Yapmanız gereken tek şey, gerekli belgeleri temin ettikten sonra bir mali müşavirle anlaşmaktır. Mali müşavir, işlemleri yürütebilmek için noterden alınmış bir vekaletname belgesine ihtiyaç duyar. İnternet üzerinden online şahıs şirketi kurma işlemleri 1-2 gün içinde halledilebilir. Açılışından sonra, şahıs şirketleri, vergi dairesi tarafından yoklamaya tabi tutulur. Yoklamada herhangi bir sorun çıkmadığı takdirde, şahıs şirketi için bir vergi levhası düzenlenir. İnternet üzerinden şahıs şirketi kurmadan önce temin edilmesi gereken belgeler şunlardır:

  • Şahıs şirketi başvuru formu. Bu belge vergi dairesinden veya internet üzerinden kolayca temin edilebilir. Bu formdaki belirtilen alanlara istenilen bilgiler eksiksiz ve doğru bir şekilde girilmelidir.
  • Nüfus cüzdanı fotokopisi.
  • İlgili kişinin çalıştığı işyerinin kira sözleşmesi. Eğer işyeri kişinin kendisine aitse işyerinin tapusu.
  • 2 Adet ikametgah belgesi. Bu belge e-Devlet üzerinden hızlı ve ücretsiz bir şekilde alınabilir.
  • İmza beyannamesi. Bu belge için de herhangi bir notere müracaat edilmesi gereklidir.
  • Şirket sahibinin 2 adet vesikalık fotoğrafı.
  • Muhasebeci vekaleti (eğer şahıs şirketi başvuru sürecini muhasebeci yürütecekse).
  • Mali müşavir vekaleti (eğer şahıs şirketi başvuru sürecini mali müşavir yürütecekse).
  • Araç alış senedi (varsa)

Şahıs Şirketi Kurma Adımları

İnternet üzerinden şahıs şirketi kurabilmek için öncelikle kişi kimlik bilgilerini kullanarak interaktif vergi dairesine kayıt olmalıdır. Sonrasında e-Devlet bilgileriyle sisteme giriş yapmalıdır. Sonrasında;

  • İnteraktif Vergi Dairesi’nde ‘İşlem Başlat/Mükellefiyet İşlemleri/İşe Başlama Bildirimi’ butonları sırasıyla tıklanır.
  • Ekranda beliren alana istenilen bilgiler eksiksiz ve doğru bir şekilde girilir.
  • Sonrasında ekranda beliren, kurulacak şirket hakkındaki bazı sorulara cevap verilir.
  • Bu adımdan sonraki bölümde ise vergilendirme usulü seçilmelidir. Bu adımda bir muhasebeciden ya da mali müşavirden yardım alınabilir. Vergilendirme usulü seçildikten sonra ‘İleri’ butonuna tıklanır.
  • Ekranda beliren adımda işe başlama tarihi seçilir. İşe başlama tarihinin bir aydan daha fazla olmaması gerekir. İşe başlama bildirimi işe başlama tarihinden en fazla 10 gün sonra yapılmalıdır.
  • Sonraki sayfada gerekli alanlara iletişim bilgileri eklenir.
  • Sonrasında İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden hangi tarihte yoklama için gelineceğini belirten bir mesaj ya da e-mail belirir. Bu mesaj ya da e-mail’in kişiye ulaşması 2-3 gün sürebilir.

Bu adımlar takip edildikten sonra, İnteraktif Vergi Dairesi tarafından yoklama için gelinir. Yoklama sırasında kişinin kendisinin de bulunması gerekir. Yoklama sonrasında bir form doldurulur ve imzalanır. Bu adımdan sonra şahıs şirketi kurma işlemi tamamlanmış olur.

Şirket Kurma Maliyetleri

Şahıs şirketi kurma maliyetleri yıllara göre farklılık gösterebilir. Ortalama olarak şahıs şirketi kurma maliyetleri şu şekildedir:

  • Noterden alınacak olan imza beyannamesi: 147 TL
  • Şirket kuruluş servis ücreti: 250 TL
  • Vergi dairesi ile yapılan sözleşmenin damga vergileri: 52 TL
  • Muhasebeci vekalet bedeli (oartalama): 250 TL

İfastürk’ün Şirket Kurma Avantajlarından Yararlanın!

Online şirket kurma girişiminin başlangıç aşamasında detaylı bir araştırma yapmak ve uygun bir yol haritası çıkarmak önemlidir. Ortaklık yapısı, kuruluş yöntemi, sermaye tutarı gibi konular, uzman mali müşavirlerle birlikte değerlendirilmelidir. Girişimciler için uçtan uca hizmet sunan İfastürk, online şirket kurma ve yönetme konusunda her aşamada ve kuruluş sonrasında size yardımcı olmaktadır.



2021-12-27 12:52:23          Category: BUSINESS BUSINESS GUIDE

HOW TO FOUND A COMPANY ONLINE?


Establishing an online sole proprietorship over the Internet is a very practical process. Before establishing a company, it is important to follow the documents and steps required for the establishment. First, when setting up a sole proprietorship, you need to decide on the type of company. A sole proprietorship is a type that can be established and managed by a single person.

The cost of establishing a company consists of certification fees, consultancy services and other expenses. These costs can vary depending on the type of company, the industry in which it will operate, and the complexity of the setup process.

In order to establish your dream company, you can set up a company on the internet in a few steps. These steps may vary depending on the type of company and the industry in which it will operate. However, by following the right steps, you can successfully establish your company and jumpstart your operations.

How to Establish a Private Company over the Internet?

Sole proprietorships are smaller-sized individual companies than joint stock or limited liability companies. They are especially preferred by new entrepreneurs. Sole proprietorships are easy to manage and can open and close quickly. In these types of companies, there may be a single founder or more than one partner. It is recommended to be preferred by entrepreneurs with low business volume. Nowadays, all kinds of transactions can be done easily and quickly over the internet. Sole proprietorship establishment procedures can also be done through online systems.

Is It Easy to Establish a Sole Proprietorship Over the Internet (Online)?

Setting up a sole proprietorship may seem complicated and cumbersome on the internet, but it is actually an extremely simple process. All you have to do is to agree with a financial advisor after obtaining the necessary documents. The financial advisor needs a power of attorney from a notary public in order to carry out the transactions. The process of establishing an online sole proprietorship over the Internet can be handled within 1-2 days. After its opening, sole proprietorships are subject to inspection by the tax office. If there is no problem in the inspection, a tax plate is drawn up for the sole proprietorship. The documents to be obtained before establishing a sole proprietorship on the Internet are as follows:

  • Sole proprietorship application form. This document can be easily obtained from the tax office or online. The required information must be entered completely and accurately in the specified fields in this form.
  • Photocopy of identity card.
  • The lease agreement of the workplace of the person concerned. If the workplace belongs to the person himself, the title deed of the workplace.
  • 2 residence permits. This document can be obtained quickly and free of charge via e-Government.
  • Signature statement. For this document, it is necessary to apply to a notary public.
  • 2 passport size photos of the company owner.
  • Attorney's Attorney (if the sole proprietorship application process will be handled by the accountant).
  • Attorney General (if the sole proprietorship will handle the application process).
  • Vehicle purchase receipt (if any)

Steps to Establish a Sole Proprietorship

In order to establish a sole proprietorship on the Internet, the person must first register with the interactive tax office using their identity information. Afterwards, he/she must log in to the system with their e-Government information. After that;

  • In the Interactive Tax Office, the 'Start Transaction / Obligation Transactions / Job Start Notification' buttons are clicked in order. The required information is entered completely and correctly in the field that appears on the screen.
  • Afterwards, some questions about the company to be established, which appear on the screen, are answered.
  • In the next part of this step, the taxation method should be selected. This step can be assisted by an accountant or financial advisor. After selecting the taxation method, click the 'Next' button.
  • In the step that appears on the screen, the start date is selected. The start date should not be more than one month. The notification of starting work must be made no later than 10 days after the start of work.
  • On the next page, contact information is added to the required fields.
  • Afterwards, a message or e-mail will appear over the Interactive Tax Office indicating the date and time to come for attendance. It may take 2-3 days for this message or e-mail to reach the person.

After these steps are followed, the Interactive Tax Office comes for polling. The person himself must be present during the roll call. After attendance, a form is filled and signed. After this step, the process of establishing a sole proprietorship is completed.

Company Establishment Costs

The costs of establishing a sole proprietorship may vary from year to year. On average, the costs of establishing a sole proprietorship are as follows:

  • Signature statement to be taken from the notary public: 147 TL
  • Company establishment service fee: 250 TL
  • Stamp taxes of the contract made with the tax office: 52 TL
  • Accountant attorney fee (average): 250 TL

Take Advantage of Ifasturk's Company Establishment Advantages!

It is important to do a detailed research and create an appropriate roadmap at the initial stage of starting an online company. Issues such as partnership structure, establishment method, capital amount should be evaluated together with expert financial advisors. Offering end-to-end service for entrepreneurs, Ifasturk helps you at every stage and after establishment in establishing and managing an online company.



Yorumlar

  1. KAZIM TOP
    2024-08-09 21:20:35
  2. ALİ YILMAZ__
    2024-08-03 23:06:19
  3. ELİF ÇETİN
    2024-08-02 10:18:56
  4. MESUT
    2024-07-31 11:32:43
  5. Burak Öztürk
    2024-07-24 17:59:58




Paylaş