E-Fatura Nedir? Nasıl Kesilir?
2021-12-28 09:52:50          Kategori: E-DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI

E-FATURA NEDİR? NASIL KESİLİR?


E-ticaret uygulamalarının yaygınlaşması ile birlikte günlük hayatımızda yer kazanan e-fatura, artık internetten satış yapmak isteyen herkesin bilmesi gereken bir kavram. Kısaca normal fatura sisteminin dijital ortama taşınması olarak bu kavramı açıklayabilsek de, elektronik fatura sistemi kendi içerisinde birçok detay ve alt başlık barındıran bir kavram. Biz de bu yazımızda “E-fatura nedir? Nasıl kesilir? ve kullanmanın avantajları nelerdir?” gibi soruların cevaplarını vereceğiz.

E-Fatura Nedir?

Elektronik fatura kavramının bir kısaltması olan e-fatura, dijital ortamda hazırlanan faturalar için kullanılan terimdir. Geleneksel faturalar ile aynı niteliğe sahip olan bu faturalar resmî geçerliliğe sahiptir. Elektronik fatura sistemi Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yürürlüğe konmuştur. Veri formatı ve standardı yine aynı devlet dairesi tarafından belirlenmekte ve Vergi Usul Kanunu gereği faturalarda yer alması gereken bilgiler içerisinde bulunmaktadır.

Ülkemizde e-fatura sistemi 05.03.2010 tarihinde, 397 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Tebliği ile hayata geçirilmiştir. Geleneksel kağıt faturalar ile aynı hukuki geçerliliğe sahiptir. Alıcı ve satıcı arasındaki fatura gönderim işlemi elektronik ortamda gerçekleşmelidir.

E-Fatura, sadece her iki taraf da elektronik fatura kullanıcısı olduğu zaman kullanılabilir. Merkezi bir sistemden, yani GİB (Gelir İdaresi Başkanlığı)’nın sunucuları yoluyla taraflara iletilir.

E-Fatura Nasıl Kesilir?

Gerekli başvurular yapıldıktan ve sistem tarafından kullanıcı olarak tanımlandıktan sonra, üç farklı yöntem ile e-fatura kesme işleminizi gerçekleştirebilirsiniz.

  1. Gelir İdaresi Başkanlığı Portalı (GİB)
  2. GİB Portal üzerinden e-fatura kesmek mümkündür. Eğer fatura hacminiz yüksek değilse ve her fatura için vakit ayırabiliyorsanız, GİB Portal ihtiyaçlarınız için yeterlidir. Ancak bu sistem üzerinden kesilen faturalar 6 aylık dönemden geriye doğru sistemden kalkar. Bu sebeple faturalarınızı kendiniz yedeklemeniz gerekir.

  3. Entegrasyon Yöntemi
  4. Eğer kendi bünyeniz içerisinde uygulama üretebiliyorsanız, GİB ve işletmenizin bilgi sistemini birbirine entegre edebilirsiniz. Bu sayede kendi sisteminizde hazırladığınız e-faturalar otomatik olarak GİB sistemine aktarılır. Tabii bu yöntemin gerçekleştirilmesi ve hatasız çalışması için kendi bünyenizde bir yazılım ve bilişim ekibine ihtiyacınız vardır.

  5. Üçüncü Taraf Entegratör
  6. GİB tarafından yetkilendirilmiş üçüncü taraf entegratör firmalar sayesinde elektronik fatura kesme işlemlerinizi gerçekleştirebilir ve kendi bilgi sisteminizi, üçüncü bir taraf yardımıyla entegre edebilirsiniz.

E-Fatura’nın Avantajları Nelerdir?

Her boyuttan şirket için elektronik fatura sistemi birçok avantajı beraberinde getirmektedir. Bu avantajlardan bazılarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz.

  • Daha Az Zaman Alır
  • E-faturaların basılmasına, postalanmasına ve alıcıya gönderilmesine gerek yoktur. Bu sebeple hazırlama ve karşı tarafa ulaştırılma süresi geleneksel kağıt faturalara kıyasla çok daha kısadır. İşletme sahipleri faturaları nasıl göndereceklerini düşünmek yerine, kendi işlerine odaklanabilirler.

  • Masraflarınızı Azaltır
  • Geleneksel kağıt faturaların basılması, düzenlenmesi ve kargolanması masraflı süreçlerdir. Hem bununla ilgilenecek çalışanlara ihtiyaç olur, hem de büyük şirketler için kağıt ve mühür masrafları artar. Diğer yandan faturaların alıcılara gönderilmesi de kendi başına ayrı bir masraf kalemidir. Bu sebeple e-fatura sistemine geçilmesi masrafları azaltır.

  • Ödemelerinizi Daha Erken Almanızı Sağlar
  • Açıkladığımız gibi e-fatura işlemleri, kağıt faturalara kıyasla çok daha az zaman alır. Bu sebeple alıcıya daha hızlı ulaşır ve ödeme tebliğinin daha erken yapılmasına öncü olur. Tebliğ daha erken yapıldığı için, ödemenizi de daha hızlı bir şekilde alabilirsiniz. Geleneksel faturalarda olduğu gibi belgelerin posta yoluyla alıcıya ulaşmasını beklemeniz gerekmez.

  • Hata Yapılma İhtimali Azalır
  • E-faturalar tamamen elektronik platformlardan, basılmaya gerek olmadan hazırlanır. Bu sebeple hazırlama, basılma, taşıma ve onaylama süreçlerinde hata yapılma ihtimali geleneksel faturalara kıyasla daha azdır.

  • Arşivlemesi Kolaydır
  • Geleneksel faturaların arşivlenmesi için fiziksel alan ayırılması, dosyalanması ve bu dosyaların güvende tutulması gerekmektedir. Arşivlenmiş olan bu faturalara ulaşmak için her seferinde saklanmış faturayı diğerleri arasında aramanız gerekir.

    Diğer yandan e-arşiv fatura yöntemi ile saklanan faturalar fiziksel alan kaplamaz ve sunucularda saklanır. Ulaşması ve doğru faturayı bulması dijital sistemde çok daha kolaydır.

  • Doğa Dostudur
  • Elektronik faturaların düzenlenmesi için kağıt kullanılması gerekmez. Üstelik bu faturaların taşınması için araç kullanılmasına da gerek yoktur. Kısacası kağıt için ağaç kesilmesi gerekmez ve ulaştırılması için fosil yakıtlara ihtiyaç duyulmaz. Bu sebeple e-faturalar doğaya çok daha az zarar verir.

Kimler E-Fatura Kullanmalıdır?

Elektronik fatura kesmekle yükümlü olan kişiler e-fatura mükellefidir. GİB tarafından yayınlanan VUK GT Kapsamında Uygulamalara Geçiş Takvimi Tablosu üzerinde kimlerin, hangi tarihe kadar elektronik fatura sistemine geçiş yapması gerektiği belirtilmiştir.

Aynı zamanda yürürlükteki kanunlar uyarınca, 2020 yılının Kasım ayında yapılan tebliğden önce, 2020 yılı ve sonrası brüt satış hasılatı 5 milyon TL ve üzeri olan firmalar elektronik fatura mükellefi kabul edilirdi.

Fakat GİB tarafından yapılan düzenleme ile, 2021 yılı cirosu 4 milyon TL ve üzerinde olan işletmelerin, 01 Temmuz 2022 tarihine kadar e-fatura ve e-arşiv fatura sistemlerine geçiş yapmaları gerektiği belirtildi.

Buna ek olarak, 2021 yılı cirosu 4 milyon TL’den fazla olan ve 1 Temmuz 2022 tarihinde e-fatura sistemine geçen firmaların, 1 Ocak 2023 tarihine kadar e-defter uygulamasına geçiş yapmaları gerekmektedir.

Sektörlere Göre E-Fatura Mükellefi Olma Şartları

E-ticaret sektöründe e-fatura mükellefiyetinin rakamları diğer sektörlerden farklıdır. GİB tarafından yayınlanan son tebliğ doğrultusunda, e-ticaret sektöründe faaliyet gösteren işletmeler, 2020 ve 2021 döneminde 1 milyon TL, 2022 döneminde ise 500 bin TL ve üzerinde değerde satış hasılatına ulaştıktan sonra e-fatura sistemine geçiş yapma zorunluluğundadırlar.

Aynı zamanda, 06.06.2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’na ekli olan I ve III sayılı listelerdeki malları ithal, imal ve inşa eden firmalar, herhangi bir ciro sınırı olmadan e-fatura kullanmak zorundadır. Bu kategorinin içerisinde tütün ürünleri ve alkollü içecek imal eden firmalar da vardır.

E-Fatura Oluştururken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Elektronik fatura uygulamasının mükellefler arasında sorunsuz bir şekilde yürütülebilmesi için dikkat edilmesi gereken hususlar belirlenmiştir. Özetle, e-fatura düzenlerken dikkat etmeniz gerekenler aşağıdaki gibidir:

  1. E-Faturaların Karşılıklı Düzenlenmesi
  2. E-fatura sistemine kayıtlı olan mükelleflerin kendi aralarında yaptıkları alışveriş işlemlerinde elektronik fatura kullanmaları zorunludur. Sadece kağıt fatura kesilmesi durumunda, sistem üzerinde hiç fatura düzenlenmemiş olarak görülecektir. Bu sebeple sisteme kayıtlı iki mükellef kendi aralarında mal veya hizmet alışverişi yaptıkları zaman mutlaka elektronik fatura kullanmalıdır.

  3. Muhafaza ve İbraz
  4. Kesilen elektronik faturalar, 213 Sayılı Vergi Usul Kanunu ve 6102 Sayıtı Türk Ticaret kanunu uyarınca yasal süre boyunca muhafaza edilmek zorundadır. Aynı zamanda faturalar istenildiği taktirde ibraz edilmelidir.

    Mevzubahis faturaların mühürleri sadece elektronik ortamda doğrulunabildikleri için, elektronik faturaların kağıtlara basılarak saklanması kabul edilen bir durum değildir. Yani faturalar elektronik, manyetik ve optik ortamlarda muhafaza edilmelidir.

  5. Unvan Değişikliği
  6. Eğer e-fatura sistemine kayıtlıysanız, herhangi bir unvan değişikliği durumunda, 15 gün içerisinde unvan değişikliği başvurusu yapmanız ve bunu bildirmeniz gerekmektedir. Bu bildiri, unvan değişikliğini içeren Ticari Sicil Gazetesi’nin fotokopisi ve bir dilekçe ile Gelir Dairesi Başkanlığı’na posta yoluyla yapılmalıdır.

  7. Arşivleme
  8. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından herhangi bir fatura saklama hizmeti verilmemektedir. Bu sebeple alınan elektronik faturaların, mükelleflerin kendi bilgi işlem sistemlerinde arşivlenmesi veya yetkili kuruluşların bünyesinde arşivlenmesi gerekmektedir.

E-Fatura ile E-Arşiv Fatura Arasındaki Farklar Nelerdir?

Her ne kadar e-arşiv fatura ve e-fatura kavramları birbirleriyle aynı kavramlar gibi görünse de, aslında aralarında birçok farklılık bulunmaktadır. Bu başlık altında, bu iki sistem arasındaki farkları inceleyeceğiz.

  • E-fatura sadece elektronik sistemde bulunur, kağıt olarak basıldığı zaman geçersizdir. E-arşiv fatura ise elektronik belge olarak basılabilir.
  • Elektronik faturalar mali mühür ile oluşturulur ve zaman damgası yoktur. E-arşiv faturaların ise hem mali mühür hem de zaman damgası ile onaylanması gereklidir.
  • E-faturaların düzenlenmesinde ve ulaştırılmasında Gelir İdaresi Başkanlığı aracı konumundayken, E-arşiv faturalar için rapor alan kurumdur.
  • E-arşiv faturalar, e-fatura kullanıcısı olmayan müşterilere gönderilebilir. E-faturalar ise, sadece sistemde bulunan müşterilere gönderilebilir.

Özetlersek;

  • E-fatura, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yürürlüğe konmuş, geleneksel faturalarla aynı yasal geçerliliğe sahip dijital fatura sistemidir.
  • GİB Portal, entegrasyon yöntemi veya üçüncü taraf entegratörler aracılığıyla e-fatura kesilebilmektedir.
  • E-fatura sistemi zaman ve maliyet tasarrufu sağlarken, hata oranını azaltır ve çevre dostudur.


  İlgili İçerik: Mali Mühür Nedir?


Mesut Şenel'e ait görsel
Mesut ŞENEL | İfastürk CEO

Serbest Muhasebeci Mali Müşavir

Abone Ol

2021-12-28 09:52:50          Category: E-TRANSFORMATION APPLICATIONS

WHAT IS AN E-INVOICE? HOW IS IT ISSUED?


With the spread of e-commerce applications, e-invoice has become a concept that everyone who wants to sell online should know. Although we can briefly explain this concept as the transfer of the normal invoice system to the digital environment, the electronic invoice system is a concept that includes many details and subheadings. In this article, we will answer questions such as “What is an e-invoice? How is it issued? and what are the advantages of using it?”

What is E-Invoice?

E-Invoice, which is an abbreviation for electronic invoice, is the term used for invoices prepared in a digital environment. These invoices, which have the same characteristics as traditional invoices, have official validity. The electronic invoice system was put into effect by the Revenue Administration. The data format and standard are determined by the same government agency and are included in the information that must be included in invoices according to the Tax Procedure Law.

The e-invoice system was put into effect in our country on 05.03.2010 with the Tax Procedure Law Communiqué numbered 397. It has the same legal validity as traditional paper invoices. The invoice sending process between the buyer and the seller must be carried out electronically.

E-Invoice can only be used when both parties are electronic invoice users. It is transmitted to the parties through a central system, namely the servers of the Revenue Administration (GİB).

How to Issue an E-Invoice?

After the necessary applications are made and you are identified as a user by the system, you can issue your e-invoice using three different methods.

  1. Revenue Administration Portal (GİB)
  2. It is possible to issue e-invoices via GİB Portal. If your invoice volume is not high and you can spare time for each invoice, GİB Portal is sufficient for your needs. However, invoices issued via this system are removed from the system from the 6-month period. For this reason, you need to back up your invoices yourself.

  3. Integration Method
  4. If you can produce applications within your own organization, you can integrate GİB and your business's information system. In this way, e-invoices you prepare in your own system are automatically transferred to the GİB system. Of course, you need an in-house software and IT team to implement this method and make it work without errors.

  5. Third Party Integrator
  6. Thanks to third party integrator companies authorized by the Revenue Administration, you can perform your electronic invoice issuance transactions and integrate your own information system with the help of a third party.

What are the advantages of e-invoice?

The electronic invoice system brings many advantages for companies of all sizes. Some of these advantages can be listed as follows.

  • Takes Less Time
  • E-invoices do not need to be printed, mailed and sent to the recipient. For this reason, the preparation and delivery time to the other party is much shorter than traditional paper invoices. Business owners can focus on their own business instead of thinking about how to send the invoices.

  • Reduces Your Expenses
  • Printing, editing and shipping traditional paper invoices are costly processes. Both employees are needed to handle this and paper and stamp costs increase for large companies. On the other hand, sending the invoices to the recipients is a separate expense item in itself. For this reason, switching to the e-invoice system reduces costs.

  • Enables You to Receive Your Payments Earlier
  • As we explained, e-invoice transactions take much less time compared to paper invoices. For this reason, they reach the recipient faster and lead to earlier payment notification. Since the notification is made earlier, you can also receive your payment faster. You do not have to wait for the documents to reach the recipient by mail as in traditional invoices.

  • Probability of Error Decreases
  • E-invoices are prepared entirely from electronic platforms without the need for printing. For this reason, the probability of making errors in the preparation, printing, transportation and approval processes is less compared to traditional invoices.

  • Easy to Archive
  • In order to archive traditional invoices, physical space must be allocated, filed and these files must be kept safe. In order to access these archived invoices, you must search for the stored invoice among others each time.

    On the other hand, invoices stored with the e-archive invoice method do not take up physical space and are stored on servers. It is much easier to access and find the right invoice in the digital system.

  • It is Nature Friendly
  • Electronic invoices do not require paper to be prepared. Moreover, there is no need to use a vehicle to transport these invoices. In short, there is no need to cut down trees for paper and no fossil fuels are needed for its transportation. For this reason, e-invoices cause much less harm to nature.

Who Should Use E-Invoice?

People who are obliged to issue electronic invoices are e-invoice taxpayers. The Transition Schedule Table for Applications Within the Scope of VUK GT published by the Revenue Administration indicates who should switch to the electronic invoice system and by what date.

At the same time, in accordance with the current laws, before the notification made in November 2020, companies with gross sales revenues of 5 million TL and above in 2020 were considered electronic invoice taxpayers.

However, with the regulation made by the Revenue Administration, it was stated that businesses with a turnover of 4 million TL and above in 2021 must switch to e-invoice and e-archive invoice systems by July 01, 2022.

In addition, companies with a turnover of 4 million TL in 2021 and above and switching to the e-invoice system on July 1, 2022 must switch to the e-ledger application by January 1, 2023.

Conditions for Being an E-Invoice Taxpayer by Sector

The figures for e-invoice taxpayers in the e-commerce sector are different from other sectors. In line with the latest circular published by the Revenue Administration, businesses operating in the e-commerce sector are required to switch to the e-invoice system after reaching a sales revenue of 1 million TL in the 2020 and 2021 period and 500 thousand TL and above in the 2022 period.

At the same time, companies importing, manufacturing and constructing goods in Lists I and III annexed to the Special Consumption Tax Law No. 4760 dated 06.06.2002 are required to use e-invoices without any turnover limit. This category also includes companies that manufacture tobacco products and alcoholic beverages.

What to Consider When Creating an E-Invoice?

The points to be considered for the electronic invoice application to be carried out smoothly among taxpayers have been determined. In summary, the things to consider when preparing an e-invoice are as follows:

  1. Reciprocal Issuance of E-Invoices
  2. Taxpayers registered in the e-invoice system are required to use electronic invoices in their transactions between themselves. If only a paper invoice is issued, it will be seen as if no invoice has been issued in the system. For this reason, two taxpayers registered in the system must definitely use electronic invoices when they exchange goods or services between themselves.

  3. Storage and Presentation
  4. The issued electronic invoices must be kept for the legal period in accordance with the Tax Procedure Law No. 213 and the Turkish Commercial Code No. 6102. In addition, the invoices must be presented upon request.

    Since the seals of the invoices in question can only be verified electronically, it is not acceptable to store electronic invoices by printing them on paper. In other words, invoices must be stored in electronic, magnetic and optical media.

  5. Change of Title
  6. If you are registered in the e-invoice system, in case of any change of title, you must apply for a change of title within 15 days and report this. This notification must be made to the Revenue Department by mail with a photocopy of the Trade Registry Gazette containing the change of title and a petition.

  7. Archiving
  8. The Revenue Administration does not provide any invoice storage service. For this reason, electronic invoices received must be archived in the taxpayers' own information processing systems or archived within the body of authorized institutions.

What are the differences between E-Invoice and E-Archive Invoice?

Although the concepts of e-archive invoice and e-invoice seem to be the same, there are actually many differences between them. Under this heading, we will examine the differences between these two systems.

  • E-invoices are only available in the electronic system and are invalid when printed on paper. E-archive invoices can be printed as electronic documents.
  • Electronic invoices are created with a financial seal and do not have a time stamp. E-archive invoices must be approved with both a financial seal and a time stamp.
  • While the Revenue Administration is the intermediary in the preparation and delivery of e-invoices, it is the institution that receives reports for e-archive invoices.
  • E-archive invoices can be sent to customers who are not e-invoice users. E-invoices can only be sent to customers who are in the system.

To summarize;

  • E-invoice is a digital invoice system put into effect by the Revenue Administration, which has the same legal validity as traditional invoices.
  • E-invoices can be issued through the GIB Portal, integration method or third-party integrators.
  • The e-invoice system saves time and costs, reduces the error rate and is environmentally friendly.


  Related Content: What is a Financial Seal?


Mesut Şenel'e ait görsel
Mesut SENEL | Ifasturk CEO

Certified Public Accountant

Subscribe

Yorumlar





Paylaş